16 Aralık 2017 Cumartesi

KONGRE VE FUAR TURİZMİNE HAZIR MIYIZ?

16.12.2017 Milliyet - Ankara Gazetesi

Kongre ve Fuar Merkezi’ni bugüne kadar yapamamış başkent olmak bir yana, karar verdikten sonra 7 yıl çivi çakamayan bir şehir olma unvanını da kazanmıştık çok şükür. Yeni Belediye Başkanımız Mustafa Tuna’nın ilk el attığı işlerden biri oldu, 24 Aralık’ta ihalesi sonuçlanacak.

Ankara Valiliği himayesinde Ankara Kalkınma Ajansı ile Ankara Turistik Otelciler ve İşletmeciler Derneği(ANTOD) işbirliği,  Transnet, Congresium Ankara ve Türk Hava Yolları’nın desteğiyle 12 Aralık’ta ‘Ankara 1.Uluslararası Kongre Turizmi Konferansı’ düzenlendi. ‘Kongre Turizminde Lojistik ve Altyapı Gereklilikleri’ başlıklı oturumu merak ediyorduk bu tür turizm için şehre ne lazımmış diye, dinledik.
İspanya’nın Barselonası’dan gelen ilk konuşmacı misafiri en sona bırakarak konuşmacıların alt yapımızla ilgili aktardıklarına bir bakalım önce.

Havaalanımıza geçer not
Tartışmasız ilk koşul ulaşım tabii ki. Uzak mesafelerden gelebilmek için de hava ulaşımı önceliği alıyor. TAV Esenboğa Genel Müdürü Nuray Demirer’den başlıklar:
- 2009’da Avrupa’da 440 havaalanı içinde birinci seçildi Esenboğa. Bu çok önemlidir yurt dışında bir ölçü olarak.
- 10 değil, 30 milyon kapasiteye sahip bir havaalanımız var. Bu yılı 16 milyon yolcuyla tamamlıyoruz. Dışarı giden yolcuda yüzde 35 artış var.
34 dış hat noktasına uçuyoruz. Berlin, Frankfurt, Viyana ve Paris’e direkt uçuşları başladı, Londra sırada.
1 milyon yolcumuz (maalesef!), İstanbul’a gidip yurt dışına çıkıyor.
- Anadolu’nun her yanından özgün yemeklerin tadılabileceği lokantamız var. Havaalanı sanat galerimizi, 50 bin kişi ziyaret ediyor.
- Alanın boşmuş gibi görülme nedeni hızlı operasyon yapmamız, alanı çabuk boşaltabiliyoruz.
Çevremizdeki 34 şehirden yolcuları, direkt uçuşlara bağlayabiliriz. Hızlı tren de önemli hava uçuşları için.
Kırılma noktası yaşandı, devamını getirmeyi ümit ediyoruz” diye bitirdi Demirer.

Konaklama altyapısı tamam
Ankara Turistik Otelciler Derneği (ANTOD) Başkanı Savaş Çolakoğlu aldı sözü:
- 16 bin 797 oda, 32 bin yatağımız var. 2 yıl içinde 42 bini bulacak.
23 5 yıldızlı otelimiz var. 32 Turizm Bakanlığı onaylı otelimiz var ama yüzde 50 boş otellerimiz. Bunlar dışında her seviyeden konaklayacak müşteriye hizmet verecek durumda Ankara. Konaklama altyapısını tamamlamış bir başkentimiz var.
- Otellerin konferans salonları 36 bin kişilik. Resmi kurum ve üniversitelerin de 29 bin kapasitesi var.
- Meslek okullarından yetişmiş elemanlar hemen iş bulabiliyor.
- Kongre ve Ziyaretçi Bürosu, gerçek anlamda işlevini yerine getirmelidir. Ankara Ticaret Odası (ATO) gibi tek bir kuruluşla olmaz, turizmle ilgili herkes olmalı içinde.
Çolakoğlu, “Bu kadar altyapısı olan bir şehri, nasıl bu kadar güdük bırakmışız?” sorusuyla tamamladı konuşmasını.

Planlar yapılmalı
Valör Kongre Başkanı Yudum Kaya, organizasyon firmaları ve acenteler açısından değerlendirdi durumu:
- Kongre turizmi için öncelikle işbirliği yapacak paydaşlar arttırılmalı.
- Kısa, orta ve uzun vadeli planlar yapılmalı. Önce ulusal kongreler için avantajlar sağlanmalı ve özendirilmeli, sonra uluslararasına bakmalı. Pazarlamaya başladıktan sonra orta vadede orta ölçekli uluslararası toplantı ya da etkinliklere talip olunmalı. Sonra büyük ölçekli etkinlikler...
- Biz şirket olarak gitmemeliyiz, kongrelere talip olmak için şehir gitmeli, biz ticariyiz. Şehrin altyapısı tamamlanırsa acenteler pazarlar zaten.
Marc Rodriguez

Unutun İstanbul’u
Ve Barselona’da kongre turizmini ciddi bir gelir kapısına çevirmekte öncülük yapan GL Events Şirketi Genel Müdürü Marc Rodriguez’in konuşmasından:
- İlk adım olarak Şehir Konseyi, Otelciler Birliği ve GL Events olarak ortak bir şirket kurduk. Özendirici destekleri yerel yönetimler üstlendi.
- Otel yoksa etkinlik olmaz.
- Acenteler, değer katar etkinliklere. Bizde acentelerin katkısı, neredeyse yarı yarıya.
- Havaalanı önemlidir. Güzel bir havaalanınız var. Çok noktaya uçuş olması lazım.
- Şirketler önemli; şirket etkinlikleri, turizmcilerin düzenleyeceğinden çok daha fazladır, sonsuzdur.
- Madrid’den hariç, biz Barselona olarak kendi stratejimizi geliştiriyoruz. Size de tavsiyem odur. Unutun İstanbul’u, kendinizi onun koşullarına uydurmak zorunda değilsiniz.

Biz deyince olmuyor
Altyapıya ilişkin defalarca yinelediğimiz pek çok asli ve yan başlık var ama kullanamadığımız yeteneğimizi bir de böyle görelim istedik. Bütün kurumların işbirliği yapması ve kendi stratejimizi geliştirme konusunu biz söyleyince takan olmadı, belki Rodriguez söyleyince etkili olur diye vurguluyoruz. 5 yıldır “Turizmle ilgili kurumları bir araya getirecek bir çatı örgüt kurulmalı, stratejiyi ve öncelikleri belirlemeli” diyoruz, yüzümüze bakıyor dinleyen. Kendi işi hallolan çekiliyor kenara. Daha üzücü olanı, bu konudan en fazla yarar sağlayacak olanların, konferans boyunca salonda olmayışıydı.