19.02.2013 Milliyet-Ankara Gazetesi
İstanbul’dan döneli
1 yıl kadar olmuştu herhalde. İstanbul’un sınırlamasız, saatsiz günlerini
yaşadığım çocukluk arkadaşım geldi bir işi için. Akşam yemeğe sözleşmiştik,
Sakarya Caddesi’ni seviyor, memnun olacağı bir yere oturduk. İşten güçten,
arkadaşlardan derken laf lafı açtı, saat gecenin 11’ni geçmeye başladı. Bir ara
“Ne çabuk 11 olmuş” deyince arkadaşım “Gecikiyorsan kalkalım” dedi. “Yok canım,
son metroya daha var” dedim, sohbete devam ettik. Zaman yaklaştı, metro
yüzünden sohbeti böldük, kalktık. Arkadaşımı, oteline yolcu ettim, metroya
inmek için yürüyen merdivenlerin başına geldim. Bir süre bakıştık; ben, yürüyen
merdiven ve metro girişi. Demir kepenk dekorunu, ilk kez görüyor, gördüğümü
anlayamıyordum. “Kapalı” mı demek istiyorlardı acaba? “Ankara’ya hoş geldin”
oldum. Yaz tarifesi bitmiş, kış tarifesi başlamış o gün. Batıkent’e taksi, 57
lira tuttu. İstanbul’a gider, Boğaz’a nazır bir yemek yiyebilirmişiz o gece!
Yürüyüş kenti!
Bir başka gün
arkadaşlarımla Çiftlik’te yemek yemiş, benim yüzümden biraz erken kalkmıştık.
“Siz beni metroya bırakın, hiç yolu uzatmayın” diye İvedik Metro Durağı’nda
indim. Tam merdivenlerin başına yaklaştım, koşa koşa tırmanan bir adam geçti
yanımdan. Yetişemedi, son vagonun arkasından baktık beraber. Son tren değildi
ama Karşıyaka’daki evine gidecek son otobüsü kaçırmıştı bu trenle. Birine
yakınma ihtiyacı duydu, bana anlattı, ben de telaşının nedenini öğrenmiş oldum.
Adamcağız bizim gibi muhabbetten de değil, vardiyalı çalıştığı işinden gelip,
evine gidiyordu. “Ne yapacaksın peki?” dedim, “Yürüyeceğiz mecbur” dedi. ‘Marka
Şehir Ankara’da, yürüyüş sporuna destek tamdı!
24 saat ulaşım için önerge
Büyükşehir Belediye Meclisi CHP Grup
Başkanvekili Fazıl Güleken, 8 Şubat’ta, Belediye Meclisi’ne bir önerge verdi. Şöyle
diyor: “Ankara, yüz binlerce üniversite
öğrencisinin, işçi, memur, emekli,
emekçi insanın yaşadığı, giderek büyüyen Büyükşehir Belediye sınırları içinde, uzak
mesafelerde semtleri bulunan bir kenttir. Ankara’nın turizm açısından gelişme
ve daha çok turist çekme iddiası da bulunmaktadır. Özel aracı olmayan
Ankaralılar’ın aile, hasta ziyaretlerinden dönerken geciktiğinde de gece
otobüse binme gereksinimleri vardır. Bu gereksinim, özel aracı olmayan,
vatandaşlar, öğrenciler ve turistlerce ciddi bir talep olarak gündeme
gelmiştir. Dünyanın bütün çağdaş ve turistik kentlerinde olduğu gibi gece saat
23.00’den sonra belirli saat ve sefer aralıklarıyla otobüs seferlerinin
konulmasını öneriyoruz.” 1 yıla yakındır biz de öneriyoruz.
Marka
şehir önce yaşamalı
Biz de öneriyoruz çünkü nüfusu 5 milyona
ulaşmış bir kentte, talepler de artar. Böyle bir kent, nüfus yoğunluğuna oranlı
bir hareket yaşar artık. Gece 10’dan sonra eve gitme telaşına düşürürseniz o
kent, saat 10’a kadar yaşar. 10’dan sonra ölü sokaklara hükmedersiniz. Kolay
bir idare biçimidir. Ancak dünyada marka olmuş şehirler, etkinlikleri ve günü
en uzun yaşayan uygulamalarıyla marka olurlar. Her dakikasına taliptirler
içinde yaşayanların ve ziyaretçilerin. Yaşadıkça daha hızlı evrimleşir
şehirler. Gelişmelerde, önden giderler.
Saat 10’da gecesi biten bir şehre de
turist falan gelmez zaten. Gündüz gezer, gece eğlenir turist insanı. Bir ülkeye
gelirken ilk baktığı şey ucuz ulaşım ve eğlence olanaklarıdır. Turistin ‘T’sine
gelemezsek turizmin ‘T’sine de gelemeyiz. Gece en azından saat başları, şehrin
merkezlerine 24 saat ulaşabilmeli herkes. Hem metro hem otobüsler, belki
minibüslerle. Ankara, bu büyüklüğe ve talep edecek birikime ulaşmıştır.
Yaşamayan şehirde, sihirbaz olsanız
yapabileceğiniz bellidir. Hele ‘Marka olacağım” diyorsanız, önce şehrin
yaşaması gerekir.
2 yorum:
Amacınız, Ankara'da kimsenin gece dışarı çıkmasına izin vermemekse uygulanan politika müthiş doğru.
Hem niye dışarı çıkalım ki gece? İçki falan içeriz, eğleniriz falan, mazallah...cık cık cık...
Konya da gece her saat başı tramvay çalışıyor sabah 6 ya kadar.
Ankara gibi bir yerde işimden dolayı araba almak ve o arabayla hergün işe gitmek mecburiyetindeyim.
Aldığım ücretin nerdeyse yarısı araba yakıtına gidiyor.
Gece saatte bir ya da 2 saatte bir ulaşım araçlarının çalışması gerekir..
Yorum Gönder