10 Mart 2017 Cuma

EGO’NUN AÇIKLAMALARI – YANITLARIMIZ




10.03.2017 Milliyet - Ankara Gazetesi


EGO’dan ‘Toplu Taşıyama-ma’ başlıklı yazımıza yanıt geldi. Yazım ve imla hataları kendilerine aittir. “10.02.2017 tarihli gazetenizde yer alan “TOPLU TAŞIYAMA-MA” başlıklı yazıda iddia edilen hususlar gerçeği yansıtmamakta olup tamamen asılsızdır” diye başlıyor açıklama.

EGO’nun açıklaması:
Etimesgut’tan Çayyolu metrosuna ring seferleriyle taşıdığımız yolculardan 2 kere ücret alındığı iddiası kesinlikle doğru değildir. Ring yolcularımız tek bilet ücreti ile isterler ise Kızılay, Sıhhiye, Keçiören, Batıkent, Dikimevine kadar gidebilmektedir“..Metroya yeni vagonların gelmesi ile birlikte ring hatları artırılarak yolcu sayısı maksimum seviyeye ulaşacaktır” diye devam ediyor.

Yanıtımız:
Söz konusu yazıda “Otobüslerle Çayyolu Metro Durağı’na taşınıyorlar, oradan merkeze. Ya da halk otobüsleri ile aktarmasız doğrudan merkeze geliyorlar. İki kez kart basacağıma ben de halk otobüsü­nü tercih ederdim” ifadesi kullanılıyor. İki kez ödeme yapıldığına ilişkin bir söz olmayıp, yolculuğun tek bir araçla değil, iki araçla ve aktarmada bekleyerek yapılması zorunluluğu vurgulanmaya çalışılmıştır. Özel işleticilerde (Özel Halk Otobüsleri ve Özel Toplu Taşıma Araçları) aktarmasız yolculuk yapılabilmesi, Belediye'nin yolcu kaybına seyirci kalması eleştirilmektedir.

Ayrıca Etimesgut’un ayrıcalığı olduğunu düşünmemiştik; örneğin Batıkent, 20 yıldır ringlere para ödüyor. Bedava alabilecekleri hizmete para ödedikleri için dava açma hakları mı doğmuş oluyor böylece? 

EGO’nun açıklaması:
“Ankaray projelendirilirken optimum işletme aralığı 260 saniyede 1 sefer olarak planlanmış olup halen bu sistemde çalıştırılmaktadır. Bu nedenle saatte çift yönde 28 sefer yapılmakta olup, saatte 21.000 yolcu taşınabilir. Ankaray günde 18 saat çalışmakta olup günde 378.000 yolcu taşıyabilir. Bu Ankarayın teorik olarak taşıyabileceği yolcu sayısıdır. Dünyanın hiçbir metropolünde 18 saat full dolu olarak raylı sistemler çalışamaz. Pik saatler genellikle sabahları 2 saat akşamları 3 saattir. Dolayısıyla Ankarayda günde bir milyon kişi taşınabilir sözü hilaf-ı hakikattir. 

Yanıtımız:
EGO’nun kurumsal internet sitesinde (http://ego.gov.tr/tr/sayfa/1086/a1-ankaray-asti-dikimevi-teknik-ozellikler); araç kapasitesinin, metrekareye 6 kişiden 308 kişi (60 oturan), üç araçlık dizide toplam 308x3=924 kişi taşınabileceği belirtiliyor. Yukarıda belirtildiği gibi 260 saniye yerine 120 saniyede bir (2 dakika) sefer yapılsaydı saatte tek yönde 30 sefer yapılarak 30x924= 27 bin 720 kişi taşınabilecekti.

Sistemin her saat tam kapasitede kullanılmasının mümkün olmadığına katılıyoruz. Ülkemizde işe gidiş geliş saatleri dediğimiz zirve saat oranı, günlük yolculukların yaklaşık yüzde 8-12’sine denk geliyor.


Ankara’da raylı sistemlerdeki yolculuk, farklı ‘hatlar’da oluştuğundan kapasite kullanımı hesabını buna göre yapıyor ulaşım uzmanları. Yani Ankaray’da her iki yönden gelen yolcuların hem kent merkezi olan ve hem de metro ile aktarma yapılan Kızılay’da büyük bir bölümü iniyor ve yeni yolcular biniyor. Dolayısıyla zirve saat oranını Ankara için yüzde 10 olarak alırsak Ankaray bir yönde günde 27 bin 720/yüzde 10x100= 277 bin 200 yolcu taşıyabilir. Diğer yönü de katarsak 554 bin 400 yolcu ediyor.
Burada dikkatten kaçan nokta, Ankaray ve Metro hatlarının iki hattın birleşiminden oluşmasıdır;
Ankaray AŞTİ-Dikimevi hattı aslında Kızılay merkezinde birbiri ile kaynaklanmış AŞTİ-Kızılay ve Kızılay-Dikimevi hatlarından,
Törekent-Batıkent-Kızılay-Koru Metro hattı da aslında Kızılay’da birleştirilmiş Törekent-Kızılay ile Kızılay-Koru hatlarından oluşmaktadır. Bu yapı AŞTİ-Kızılay ve Kızılay-Dikimevi hatlarının kapasitesinin ayrı ayrı değerlendirilmesi ve Ankaray hattının tek kesimi için olan günlük 554 bin 400 kişilik iki yönlü yolcu kapasitesinin hattın diğer kesimi de dikkate alındığında;
AŞTİ-Kızılay kesiminde iki yönde günde 554 bin 400 ve
Dikimevi-Kızılay kesiminde iki yönde günde 554 bin 400 olmak üzere AŞTİ-Dikimevi arasında iki yönde günlük toplam 1 milyon 108 bin 800 yolcu taşıma kapasitesi olduğu hesaplanıyor.

EGO’nun açıklaması:
Sincan(M3) , Batıkent(M1), Çayyolu(M2) metrolarının kapasitelerini teorik olarak hesaplandığında; proje dizayn değeri 120 saniyede bir sefer dolayısıyla saatte 60 sefer (çift yönde) yapabilir. Buna göre saatte 90.000 yolcu, günde 1.620.000 yolcu olur. Dolayısıyla yazıda geçen “bu metrolar üç milyon yolcu taşır” ifadesi en hafif tabiriyle abesle iştigaldir.

Yanıtımız:
EGO’nun kurumsal internet sitesinde (http://ego.gov.tr/tr/sayfa/2102/m1-ankara-metrosu1-kizilaybatikent-teknik-ozellikler) metro araç kapasitesinin metrekareye 6 kişiden 275 kişi (64 oturan) olduğu, altı araçlık dizide toplam 275x6= bin 650 kişi taşınabileceği belirtiliyor.

90 saniyelik (1,5 dakika) aralıkla saatte bir yönde 40 sefer yapılırsa 40x1650= 66 bin kişi eder. Oysa ki bu değer, EGO web sitesinde 70 bin, açıklamada ise 90 bin olarak yanlış bir şekilde belirtilmiş.

Buna göre tek bir hatta tek yönde yüzde 10 zirve saat kabulüyle saatte en fazla 66 bin kişinin, günde tek yönde toplam 660 bin kişinin, iki yönde ise 1 milyon 320 bin kişinin taşınması demektir.

Metro hatlarının tek bir hat olmadığı, Koru-Kızılay ve Kızılay-Batıkent olarak bir merkeze ulaşan iki hat olduğu kabul edilerek iki hattın toplamı günde iki yönde 1 milyon 320 binx2= 2 milyon 640 bin yolcu taşınması gerektiğini gösterir.

Sincan-Batıkent arası yolcuların çoğunun indiği ayrı bir hat olmamakla beraber ilave bir kullanım kesimi getirdiği için Törekent kesiminin yaklaşık 500 bin, Keçiören-AKM hattı da tam hat olarak hesaba katıldığında yüzde 10 zirve saat kabulüyle Ankara’da iki yönde günlük
1 milyon 320 bin(M1)+
1 milyon 320 bin(M2)+
500 bin (tahmini M3)+
1 milyon 320 bin (M4)+
1 milyon 108 bin 800(A1)=
ediyor mu size 5 milyon 568 bin 800. Bizim 3 milyon çıktı 5 buçuk milyona.

Oysa başkentin raylı sistemlerinde günde yaklaşık 400 bin yolcu taşınıyor şu an, bu da kapasitesinin yüzde 7,2’si demek.
EGO’nun açıklaması:
2012-2016 yıllarına ilişkin olarak toplu taşıma araçlarıyla taşınan yolcu sayıları gerçeği yansıtmamaktadır. Şehir içerisindeki bazı hatlarımıza servis başına düşen ortalama yolcumuz 200 iken bazı hatlarımızda servis başına düşen ortalama yolcumuz 20-30’a düşmektedir. Kamu hizmetinin devamlılığı amacıyla yolcu sayısı düşük yerlere de otobüs verilmektedir. Sosyal belediyecilik gereği yolcuları az olan hatlarımızda da seferlerimize devam ediyoruz. Haberde verilen yolcu sayıları gerçeği yansıtmadığı gibi o şekilde bir tasnif da yapılması hatalıdır.

Yanıtımız:
Otobüs başına taşınan günlük yolcu hesabı, bir karlılık hesabı değil, bir verimlilik ve performans göstergesidir. Bu değerler günde otobüs başına yolcu sayıları olup, iddiada belirtildiği gibi sefer başına yolcu sayıları değildir. Bizim EGO için verdiğimiz yolcu sayıları, EGO internet sitesi istatistiklerinden alınmıştır. Kıyaslama yapılan değerler ise Dünya Bankası’nın 1986 tarihli ve hala kullanılan teknik kılavuzundan alınmıştır. Bu kılavuzda standart bir otobüsle günde bin-bin 200 yolcu, iki katlı (ve körüklü otobüslerle) günde bin 500-bin 800 yolcu taşın­ması verimlilik düzeyi olarak belirlenmiş. Lazım olursa diye web linki şöyle: http://documents.worldbank.org/curated/en/122121468762577620/Urban-transit-systems-guidelines-for-examining-options
Ankara’da EGO’nun kendi istatistiklerine göre 2016 Ağustos rakamlarına göre günlük toplu taşıma ortalaması ise şöyleydi:
Belediye otobüsleri 405 kişi
Özel Toplu Taşıma Araçları 410 kişi
Minibüsler 440 kişi
Özel Halk Otobüsleri ise bin 100 (1100) kişi

Otostopa yanıt
“..Yetersiz ring seferleri nedeniyle sefer sayısı arttırılacağına örneğin Hacettepe ve ODTÜ Üniversiteleri’nde otostop cepleri yapıldı” demiştik...

EGO’nun açıklaması:
“.. Hacettepe Üniversitesi ve ODTÜ’ye yapılan cepler yolun tıkanmaması ring otobüslerinin veya diğer araçların trafik güvenliğinin tehlikeye atmadan kullanılması için yapılmış olup bu ceplerle gerek yolcularımızın can güvenliği gerekse trafik güvenliğinin sağlanması amaçlanmıştır.

Yanıtımız:
O gençler niye otostop çekmek zorunda kalıyor, onun yanıtıydı EGO’dan beklediğimiz.

Hiç yorum yok: