17.10.2017 Milliyet - Ankara Gazetesi
ODTÜ Ormanı’na ‘yol’ diye girdikten yaklaşık
15 gün sonra bir gazete ilanında konut tanıtılıyor; “ODTÜ-Bilkent yolunun açılmasıyla Bilkent’e 5 dakika mesafede..
kaçırılmaz bir yatırım teklifi..” diye devam ediyor. Şehir Hastanesi’nden
önce yolun faydaları görülmüş. Bir oldu-bittiye dönüşen bu yolda, bakın Anayasa
da dahil olmak üzere kaç yasa çiğnenmiş.
4 buçuk kilometre yol mu havaalanı mı artık, bir gecede açıldı |
Suç
duyurusunda bulunan, yaptığı işler kadar sesi duyulmayan Kırsal Çevre ve Ormancılık Sorunları Araştırma Derneği. Ankara
içinde ve çevresinde yeşillendirme ve orman çalışmalarının yakın takipçisi, çoğu
orman mühendislerinden oluşan işinin ehli gönüllülerin derneği.
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı’na, 9 sayfalık
bir suç duyurusu sunmuşlar. Her yasa ve yönetmeliğin tüyleri diken diken eden ihlal
ediliş gerekçelerini ayrıntılı olarak açıklamış, sonunda çiğnen yasa ve
yönetmeliklerle sorumluları özetlemişler:
“.. a)Ankara Büyükşehir Belediye
Başkanı İ.Melih Gökçek ve Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı’nın ilgili yetkilileri;
- Anayasa’nın 169. Maddesi,
- 6831 Sayılı Kanun’un 14/A, 14/B, 17, 41, 42 ve 49.Maddeleri,
- ‘Özel
Ormanlarda ve Hükmi Şahsiyeti Haiz Amme Müesseselerine Ait Ormanlarda Yapılacak
İş ve İşlemler Hakkındaki Yönetmelik’,
- ‘Orman Kanunu’nun 17/3 ve 18.Maddeleri’nin
Uygulama Yönetmeliği’,
- ‘Orman Amenajman Yönetmeliği’,
- ‘Orman Genel Müdürlüğü Damga Yönetmeliği’ uyarınca suç sayılan fiilleri gerçekleştirmişlerdir.
b) Ankara Orman İşletme
Müdürlüğü, Ankara Orman Bölge Müdürlüğü ve müteselsilen Orman ve Su İşleri
Bakanlığı ile Orman Genel Müdürlüğü’nün ilgili yetkilileri;
- 3234 Sayılı Orman Genel
Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun’un 2.Maddesi’nin ‘A’ Bendi ve
8.Maddesi’nin ‘B’ Bendi uyarınca kamuoyunun gözü önünde, yazılı
ve görsel basından neredeyse anlık olarak izlenebilen bu suçlar karşısında
kendilerine verilmiş görev, yetki ve sorumlulukları yerine getirmemiş ve
yetkilerini kullanmamış, ‘görevi ihmal suçu’ işlemişlerdir.
c) Orman ve Su İşleri
Bakanlığı’nın ilgili yetkilileri;
- Anayasa’nın 169. Maddesi ve
- 645 Sayılı Orman ve Su İşleri Bakanlığı’nın Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 2.Maddesi’nin 1.Fıkrası’nın ‘A’
Bendi hükümlerini gereğini yerine getirmeyerek ‘görevi ihmal suçu’ işlemişlerdir.
d) ODTÜ Rektörü Prof. Dr. M.
Verşan Kök ve ODTÜ tüzel kişiliğinden sorumlu ilgililer, sorumlu oldukları
‘orman’ alanında yukarıda sayılan suçların işlenmesine göz yumarak ve gerekli
resmi işlemleri yapmayarak ‘görevi ihmal suçu’ işlemiştir.
Bu itibarla sayın makamınıza gerekli soruşturmanın yapılması, suçluların
belirlenmesi ve cezalandırılmalarını teminen haklarında kamu davası açılması
için ihbar ve suç duyurusunda bulunuyoruz..”
Devletin merkezi Türkiye’nin başkentinde, 9
Eylül gecesi tüm ülkenin neredeyse açılışını canlı olarak izlediği 4 buçuk
kilometrelik yolda bunca yasa ve yönetmeliği çiğnemek bu kadar kolaysa eğer,
bizim göremeyip devletin gördüğü başka yerlerde neler oluyordur kim bilir. Üstelik
Kültür
Bakanlığı tarafından onaylı ODTÜ SİT Alanları paftasında arazinin bu bölgesi
için ‘Olası Arkeolojik Sit Alanı’
ifadesi yer alıyor.
Ankara,
Ankara!..
Epeydir
oldu-bittilerin başkenti güzel Ankara!..Meraklısına çiğnenen yasalar ve ayrıntıları:
ANKARA
CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞI’NA
ANKARA
İHBAR ve ŞİKAYETTE
BULUNAN : Ahmet DEMİRTAŞ–
28778116044 (Orman Mühendisi)
Kırsal Çevre ve
Ormancılık Sorunları Araştırma Derneği, Bestekar Sokak, Öz-Ok Apt. No: 30/8
Kavaklıdere, Çankaya-ANKARA
Salih USTA–
16436741226(Orman Mühendisi)
Kırsal Çevre ve
Ormancılık Sorunları Araştırma Derneği, Bestekar Sokak, Öz-Ok Apt. No: 30/8
Kavaklıdere, Çankaya-ANKARA
SANIKLAR :1-
(Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı
İ.Melih Gökçek ve)Ankara Büyükşehir Belediyesinin ilgili yetkili ve
görevlileri.
Hipodrom Cad.
No:5 Yenimahalle / ANKARA
2- Ankara Orman
İşletme Müdürlüğü, Ankara Orman Bölge Müdürlüğü ve müteselsilen Orman Genel
Müdürlüğü ile Orman ve Su İşleri Bakanlığının yetkili ve görevlileri
Oğuzlar
Mahallesi Ceyhun Atuf Kansu Caddesi - No:61 06520 Balgat / Çankaya / ANKARA
3- ODTÜ Rektörü Prof.
Dr. Mustafa Verşan Kök ve ODTÜ Rektörlüğünün ilgili yetkilileri
Üniversiteler
Mah. Dumlupınar Bulvarı,No:1 06800 Çankaya Ankara
SUÇ :
Orman Kanununa Muhalefet, Kaçak Ağaç Kesimi ve Orman
Kaçakçılığı, Kamu
Malına Zarar Verme,Görevi İhmal
SUÇ
TARİHİ : 09.09.2017
SUÇ
YERİ :ODTÜ
Ormanı.
AÇIKLAMA :1 - 9 Eylül'ü 10 Eylül'e bağlayan gece
Ankara Büyükşehir Belediyesi'ne ait iş makineleri ODTÜ arazisine tecavüz
ederek, 4,8 km uzunluğunda, ortalama 100 m genişliğinde, Ortadoğu Teknik
Üniversitesi’ne (ODTÜ) ait yaklaşık 48 ha orman alanını yok etmiştir. Olay,
ulusal düzeyde yazılı, görsel ve sosyal medyada değişik boyutlarıyla
sergilenmiştir.
ODTÜ Ormanının önemli bir bölümü
şüphelilerin ve belirleyemediğimiz diğer kamu görevlilerinin haksız fiilleri
ile ağır surette tahrip edilmiş, şüpheliler kelimenin tam anlamıyla bir doğa kıyımına
neden olmuşlardır. Şüpheliler bu fiillerini bilerek ve isteyerek, kamu ihtiyacı
dışında hukuka aykırı saiklerle gerçekleştirmişlerdir.
20 cm çapından kalın ağaçlar bile
dozerler ve diğer iş makinalarıyla yıkılıp sökülmüş; bir kısmı kaba yol tesviye
çalışmalarında toprağın altına gömülmüştür (EK –1 Fotoğraflar konulabilir). Ankara
Büyükşehir Belediye Başkanı tarafından bir kısım ağacın da kökleriyle birlikte
sökülerek başka yerlere taşınıp dikildiği açıklaması yapılsa da; kaç adet,
hangi özelliklerde ağacın taşındığı, nereye dikildiği belirsizdir. Kaldı ki,
yok edilen sadece ağaçlar değil, bir ekosistemdir ve ekosistem taşınamaz. Öte
yandan ağaç taşıma işlemi uzmanlık ve titizlik gerektiren bir işlemdir. İlk
kural da ağaçların vejetasyon mevsimi dışında taşınabileceğidir: Vejetasyon
mevsiminde taşınan ağaçların tutma/yaşama şansı yok denecek kadar azdır.
Taşınacak ve kesilecek ağaçlar ne
zaman, hangi uzmanlar tarafından belirlenmiştir? Ya da bir gün içinde nasıl
belirlenebilmiştir? Yoksa taşınacak ağaçları belirleme kararı dozer
operatörlerine mi bırakılmıştır ya da dozer operatörlerin yanına uzmanlar mı
yerleştirilmiştir? Gece vakti uzmanlar görevlerini nasıl yapabilmiştir?
Taşınacak ve kesilecek ağaçların dökümü yapılmış mıdır? (…) gibi fiilin ayrıntı
ve vahametini belirlemeye yönelik soruları çoğaltmak mümkündür. Açıktır ki,
Ankara Büyükşehir Belediyesi ve İ. Melih Gökçek kamuoyunu yanıltmaktadır.
Ağaçların usulüne uygun
kesilmediği, hunharca devrilip parçalandığı –ki bu nedenle hazineye ait emvalin
heder edilmesinden kaynaklanan ağır ekonomik kayıp da söz konusudur- açık bir
gerçekliktir. Zaten aynı gün İ. Melih Gökçek tarafından sosyal medyada
paylaşılan dron çekimleri ve video görüntüleri yapılanları göz önüne
sermektedir. Üstelik İ. Melih Gökçek’in “4,5 km’lik yolu bir gecede açarak
rekor kırdık” şeklinde basına yansıyanbeyanı suç itirafı niteliğindedir.
Orman tahribatı sadece yol
güzergahı ile sınırlı değildir. Orman / ekosistem bütünlüğü bölünmüş, yol
güzergahının batısında kalan ortalama 150 m genişliğinde, 5km uzunluğundaki
orman alanının (yaklaşık 75 ha) ODTÜ Ormanı ile fiziksel ve ekolojikilişkisi
kesilmiş; bu alandaki yaban hayatına telafisi imkansızbüyük bir darbe
vurulmuştur.
2 - Bugün ODTÜ
Ormanı olarak bilinen alan 1957 yılından başlayarak ODTÜ tarafından Orman Genel
Müdürlüğü ve Türkiye Ormancılar Derneğinin işbirliği ile ağaçlandırılan bir
alandır. ODTÜ arazisinde ağaçlandırma çalışmaları değişik zamanlarda da
sürdürülmüş, özellikle ODTÜ öğrencileri ve öğretim üyeleri tarafından
gerçekleştirilen bayramlar ve şenliklerle ağaçlandırılan alan artırılmıştır. Bu
orman, Türkiye’nin uluslararası düzeyde en prestijli üniversitelerinden biri
olmayı başarmış olan ODTÜ’nün sivil toplum kuruluşları ile elele vererek, daha
da önemlisi kamu kaynağı kullanmaksızın ürettiği; simgesel değeri son derece
yüksek milli bir varlıktır.“ODTÜ Ormanı” ağaçlandırma yoluyla oluşturulmuş sıradan bir
orman ekosistemi değildir; bir başka söyleyişle övünç duyulması gereken bir “tarihsel
ve kültürel orman”dır.
ODTÜ ormanı bozkır ortasında
emekle oluşturulan, yer yer 50 yaşını aşmış ağaçlardan oluşan ve orman ekosistemi
özellikleri göstermeye başlayan, büyük bir duyarlılıkla korunması gereken bir
alandır. Bu nedenle ODTÜ Yerleşkesi, 1995 yılında Uluslararası Ağa Han Mimarlık
Ödülüne layık görülmüştür. Sadece ODTÜ için değil, Ankara için de başta
insan/toplum sağlığı olmak üzere, oksijen üretimi, karbon emisyonu, rekreasyon,
estetik, erozyon önleme ve toprak koruma, yaban hayatı işlevleri, flora ve
fauna varsıllığı ile son derece önemli bir alandır.
3
-
Anayasa’nın 169. Maddesine göre; “(…) Bütün ormanların gözetimi Devlete aittir. Devlet
ormanlarının mülkiyeti devrolunamaz. Devlet ormanları kanuna göre, Devletçe
yönetilir ve işletilir. Bu ormanlar zamanaşımı ile mülk edinilemez ve kamu
yararı dışında irtifak hakkına konu olamaz. (…)”
Ormanların
devletçe gözetiminin düzenlenmesi ise 6831 sayılı Orman Kanunu ile yapılmıştır.
Bu Kanun’un 1. Maddesinde “orman” tanımı yapılmıştır: “Tabii olarak yetişen veya emekle yetiştirilen ağaç ve ağaççık
toplulukları yerleriyle birlikte orman sayılır.”tanımın
devamında ise orman sayılmayacak yerler sıralanır.
ODTÜ Ormanı da Orman Kanunu’nun
4. maddesi (B) bendine göre “Hükmi
Şahsiyeti Haiz Amme Müesseselerine Ait Ormanlar”statüsündedir.
11 Mart 1985 tarihinde OGM ve ODTÜ
Rektörlüğü arasında imzalanan protokol ile ODTÜ Ormanı’nda 6831 sayılı Orman
Kanunu hükümlerinin uygulanması kayıt altına alınmıştır.1997-1998 ve 1999
yıllarında Orman Genel Müdürlüğünce görevlendirilen 81. Orman Kadastro
Komisyonu tarafından alanda orman sınırlandırma ve 2B uygulaması çalışmaları
yapılmıştır. 27 Nisan 2001 tarihinde ise “Hükmi
Şahsiyeti Haiz Amme Müesseselerine Ait Orman” olarak ilan edilmiş ve
kesinleşmiştir (EK -2). ODTÜ Ormanı tapu kadastro kayıtlarına paralel olarak 3
parça halinde işlem görmüştür: ODTÜ-1 Ormanı 2077,7820 ha, ODTÜ-2 Ormanı
62,0054 ha, ODTÜ-3 Ormanı 1088,5844 ha olarak ölçülmüştür. Bölgede ODTÜ’nün
yanı sıra Hacettepe Üniversitesi, Bilkent Üniversitesi, Ankara Üniversitesi,
TRT ve PTT’ye ait ormanlar da “Hükmi
Şahsiyeti Haiz Amme Müesseselerine Ait Orman” olarak ilan edilmiştir. Ankara
Büyükşehir Belediyesi tarafından tecavüz edilen alan ODTÜ-1 Ormanı içerisinde
kalmaktadır.
4
-6831
sayılı Orman Kanunu’nun 45.,46.,47.,48.
ve 49. Maddeleri “Hükmi Şahsiyeti Haiz Amme Müesseselerine Ait Ormanlar” ile
ilgilidir.
Madde 46 – Amme müesseselerine ait ormanlar (…) amenajman planlarına göre işletilir ve
idare olunur. Bu planlara riayeti orman idaresi kontrol eder. (…)
Madde 47 –Amme müesseselerine ait
ormanlar parçalanarak, şahıslara veya müesseselere toprağı ile birlikte devir
ve temlik edilemez.
Madde 48 –Amme müesseselerine ait
ormanların idaresi ve muhafazası devletin kontrol ve murakabesi altında bu
kanun hükümlerine göre sahiplerine aittir.
Madde
49 – Devlet
ormanlarına ait 14, 17, 18, 19, 20, 21,
41, 42 nci maddelerin hükümleri, hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine
ait ormanlar hakkında da tatbik olunur.
Ayrıca“Özel Ormanlarda ve Hükmi Şahsiyeti Haiz Amme Müesseselerine Ait
Ormanlarda Yapılacak İş ve İşlemler Hakkındaki Yönetmelik”(Son değişiklikler ile 4 Mayıs 2016 tarih ve 29702 sayılı
Resmi Gazete’de yayınlanmıştır)ile özel kişi ve kurumlarla kamu tüzel kişiliğine
sahip kurumlara ait ormanlarda iş ve işlemlerin nasıl yürütüleceği; bu
ormanların tesisi, kadastrosu, 2B uygulaması, orman amenajman planlarının
yapılması – uygulanması ve takibi, bu ormanlarda verilecek izinler vb.
düzenlenmiştir. Kısacası, ODTÜ Ormanı bir kent parkı değildir. Mevzuatımıza ve
bugüne değin alanla ilgili yapılan işlemlere göre hukuken “orman sayılan” bir alandır. Dolayısıyla da Anayasa’nın 169.
Maddesine ve 6831 sayılı Orman Kanunu’na tabidir. Burada yapılacak her türlü iş
ve işlem öncelikle Orman Kanunu’na uygun olmak zorundadır. Nitekim, Orman Genel
Müdürlüğü tarafından ilk 10 yıllık uygulama dönemi (1995-2004) için ODTÜ Ormanı
Orman Amenajman Planı yapılmıştır. İkinci 10 yıllık uygulama dönemi için
(2007-2016) yenilenen Orman Amenajman Planı halen yürürlüktedir.
5
- Ankara
Büyükşehir Belediyesi 27.11.2016 tarih ve 2372 sayılı meclis kararı ile Bilkent
Şehir Hastanesi ulaşım güzergâhlarına ilişkin olarak 1/25000, 1/5000 ve 1/1000
ölçekli plan değişiklikleri yapmıştır. Bilkent Şehir Hastanesi alanı Eskişehir
Yolu’nun güneyinde ODTÜ ve Bilkent Üniversitesi kampüsleri arasında yer almakta
ve hastane inşaatı devam etmektedir. Şehir
hastanesine ulaşım bağlantılarını içeren, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin
hazırlamış olduğu bu plan değişikliğiyle başlayan tüm işlemler Uluslararası
sözleşme ve anlaşmalara, 3194 sayılı İmar Kanununa, 6831 sayılı Orman Kanununa
ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununa, 4881 sayılı
Avrupa Peyzaj Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun ve bu
kanunların ilgili yönetmeliklerine aykırı olarak yürütülmüş işlemlerdir.
Söz konusu plan değişiklikleri
ulaşım ana planından azade hazırlanmış, herhangi bir bütüncül ulaşım yöntem ve
yaklaşımı içermeyen, parçacıl, beyhude bir trafik problemi çözme çabası olan bu
plan Şehir Plancıları Odası tarafından yargıya taşınmıştır (Ankara 10.İdare Mahkemesinde
görülen 29.03.2017 tarih ve 2017/846 Esas nolu dava). Planda, Bilkent Şehir
Hastanesi nedeniyle bölgeye gelecek olan ek trafik yükünü karşılamak adına
Bilkent Bulvarı ve Beytepe Köyü Yolu 50 metre (Eskişehir Yolu ile aynı
genişlikte) olarak genişletilmiş, hastane kampüsü çevresinde Eskişehir Yoluna
ve Angora Bulvarına bağlanan 50 metre genişliğinde yeni bağlantı yolları
önerilmiştir. Onaylı bir ulaşım ana planı olmayan Ankara için genel arazi
kullanımını belirleyen ve 1. ve 2. Derece yollar ile önemli kavşaklar konusunda
kararlar üreten 2023 Başkent Ankara Nazım İmar Planına aykırı olarak planlanmış
bu yeni yollar, uzun erimde bölgede oluşacak olan trafik problemine bir çözüm
olmayacak aksine kaos halini almış Ankara ulaşımını iyice keşmekeş haline getirecektir.
Ayrıca bu süreçte işbu şikayete konu yol çalışmasının ilk izi bu planda tespit
edilmiştir. Plan onama sınırı dışında bırakılan bu yol için Ankara Büyükşehir
Belediyesi’nin 27.11.2016 tarih 2372 sayılı kararında bu kısmın ODTÜ Koruma
Amaçlı İmar Planı sınırında kaldığı ve buna ilişkin işlemlerin Bakanlık
tarafından ayrıca yürütüleceği belirtilmiştir. Fakat 2017 nisan ayı içerisinde
Ankara Büyükşehir Belediyesi henüz asıl yol planı Çevre ve Şehircilik
Bakanlığınca onaylanmadan yolun bağlantıları için tescilli orman arazisinin
yanı başında yol çalışmalarına başlayarak kamu kaynaklarını heba etmeye
başlamıştır. Bağlantılarını yapmaya
başladığı yola ilişkin planın kurumlardan olur alıp almayacağı, Çevre ve
Şehircilik İl Müdürlüğünce onay alıp almayacağı, yolun geçeceği alanda söz
sahibi olan ODTÜ’nün izin verip vermeyeceği bilinmeksizin kamu kaynakları
ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ tarafından heba edilmiştir.
Ardından Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı tarafından ulaşım güzergâhlarına ilişkin 4 ayrı plan onaylanmış
farklı zamanlarda askıya çıkarılmıştır. Bakanlık Makamının 19.06.2017 tarihli
ve 7164 sayılı Olur’u ile 644 sayılı KHK’nın 13/A maddesi ve 3194 sayılı İmar
Kanunun 9. Maddesine göre tadilen onaylanmış olan Ankara İli, Çankaya İlçesi,
2. Derece Doğal Sit Alanı içerisinde düzenlenen yol güzergâhlarına ilişkin
1/25000 ölçekli Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı Değişikliği, 1/5000 ölçekli
Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı Değişikliği ve 1/1000 ölçekli Koruma Amaçlı
Uygulama İmar Planı Değişikliği de bu şikayete konu olan Eskişehir Yolu-Bilkent
Kavşağı-İncek Bulvarı güzergahında ilerleyen, ODTÜ arazisinin batısında, bir
bölümü ODTÜ arazisi içinden geçecek biçimde planlanan 50 metre genişliğinde
yeni bir yol öngörüsü bulunan plandır. ODTÜ sınırından yaklaşık 150-200 metre
içeri girerek ODTÜ arazisi içinden 4.8 km boyunca geçecek şekilde planlanan bu
yolun İncek Bulvarı’na bağlantı sağlaması öngörülmektedir. Önerilen yolun ODTÜ
arazisinden geçen kısmı tescilli orman alanına denk gelmektedir. Söz konusu
arazinin büyük bölümü 2. derece doğal sit alanı statüsündedir. Ayrıca, Kültür
Bakanlığı tarafından onaylı ODTÜ sit alanları paftasında arazinin bu bölgesinde
“Olası Arkeolojik Sit Alanı” ifadesi de yer almaktadır. Bu plan da Şehir
Plancıları Odası tarafından yargıya taşınmıştır (Ankara 9.İdare Mahkemesi’nde
görülen 14.08.2017 tarih ve 2017/2591 Esas nolu dava). İşbu şikayet konusu da olan yolun planını onaylayan ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK
İL MÜDÜRLÜĞÜ planın sadece onay ve askı süreciyle ilgilenmiş, yetkilileri planı
onayladıktan sonra süreci takip etmemiş, sorumlusu olduğu ve korumakla yükümlü
olduğu doğal sit alanında görevlerini yerine getirmemiştir. Söz konusu yanlış
uygulamanın daha fazla telafisi güç zararlar doğurmaması adına Çevre ve
Şehircilik Bakanlığının ilgili birimlerince ivedilikle denetlenmesi ve
çalışmanın durdurulması konusunda 11.09.2017 tarihinde Şehir Plancıları Odası
tarafından yazılı talepte bulunulmuştur. Uyarılar dikkate alınmamış suç
işlenmeye devam edilmiştir (Ek-2).
6
-Yargı
süreci devam ederken Bilkent Entegre Sağlık Kampüsü'ne hizmet etmesi amacıyla
Orta Doğu Teknik Üniversitesi arazisi içinden yol geçirilmesine ilişkin Ankara
Valiliği, Ankara Büyükşehir Belediyesi ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi
arasında bir protokol imzalandığına dair açıklamalar kamuoyuna yansımıştır.
Konuya ilişkin Ankara Valiliği internet sitesinde 08.09.2017 tarihinde bir
basın açıklaması yayımlamıştır (Ek-3).
Ankara Valiliği’nin
(Cumhurbaşkanının “şifahi talimatları” doğrultunda) arabuculuğu ile ODTÜ
Başkanlığı adına Prof. Dr. Mustafa Varşan Kök ve Doç. Dr Türker Özkan, ABB
adına İ. Melih Gökçek ve Vedat Üçpınar, YÖK” Başkanı Prof. Dr. Yekta Saraç ve
Ankara Valisi Ercan Topaca tarafından imzalanan PROTOKOL; orman rejimine tabi, hukuken orman sayılan ODTÜ Ormanında yol
yapılmasının izni değildir. Söz konusu, “protokol” denilen belge; sadece
ODTÜ ile ABB arasında, ilkeler düzeyinde varılan bir mutabakattır ve teknik
düzeyde birçok belirsizlik içermektedir.
Bu protokol “alan razı, veren
razı” anlayışıyla Anayasanın, yasaların, yönetmeliklerin üstünde tutulamaz.
Kaldı ki, ODTÜ Rektörlüğü bile kendi ihtiyaçları için ODTÜ ormanında yapacağı
tesisler için yasalara, yönetmeliklere ve usulüne uygun izin almak zorundadır.
7
– Ankara Büyükşehir Belediyesi ODTÜ Ormanına mevzuata ve usulüne uygun izin
almadan girmiştir; TOMA’lar
ve kolluk kuvvetleri eşliğinde ODTÜ Ormanında yaptığı yıkım hukuksuz, kanunsuz
ve usulsüzdür.
6831 sayılı Orman Kanunu’nun 17.
Maddesi, devlet ormanlarında yapılacak her türlü tesis için verilecek izinlerle
ilgilidir. Yukarıda belirtildiği gibi 6831 sayılı Orman Kanununun 49. Maddesi
gereğince “Devlet ormanlarına ait 14, 17, 18, 19, 20, 21, 41, 42 nci
maddelerin hükümleri, hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlar
hakkında da tatbik olunur.”
Bugüne değin defalarca
değiştirilen; her değişimde verilecek izin kalemi ve kapsamı genişletilen 17.
Madde’nin 3. ve 4. Fıkraları şöyledir: (Değişik
fıkra: 22/5/1987 - 3373/7 md.; İptal: Ana. Mah.nin 17/12/2002 tarihli ve
E.:2000/75, K.:2002/200 sayılı Kararı ile; Yeniden düzenleme: 17/6/2004-5192/1
md.) (Değişik birinci cümle: 25/6/2010-6001/33 md.)“Savunma, ulaşım, enerji, haberleşme, su, atık su, petrol, doğalgaz,
altyapı, katı atık bertaraf ve düzenli depolama tesislerinin; baraj, gölet,
sokak hayvanları bakımevi ve mezarlıkların; Devlete ait sağlık, eğitim ve spor
tesislerinin ve bunlarla ilgili her türlü yer ve binanın Devlet ormanları
üzerinde bulunması veya yapılmasında kamu yararı ve zaruret olması halinde,
gerçek ve tüzel kişilere bedeli mukabilinde Çevre ve Orman Bakanlığınca izin
verilebilir. Devletçe yapılan ve/veya işletilenlerden bedel alınmaz. Bu
izin süresi kırkdokuz yılı geçemez. Bu alanlarda Devletçe yapılanların
dışındaki her türlü bina ve tesisler iznin sona ermesi halinde eksiksiz ve
bedelsiz olarak Orman Genel Müdürlüğünün tasarrufuna geçer. Söz konusu tesisler
Orman Genel Müdürlüğü veya Çevre ve Orman Bakanlığı ihtiyacında kullanılabilir
veya kiraya verilmek suretiyle değerlendirilebilir. İzin amaç ve şartlarına
uygun olarak faaliyet gösteren hak sahiplerinin izin süreleri; yer, bina ve
tesislerin rayiç değeri üzerinden belirlenecek yıllık bedelle doksandokuz yıla
kadar uzatılabilir. Bu durumda devir işlemleri uzatma süresi sonunda yapılır.
Verilen izinler amaç dışında kullanılamaz. “
17/ 3. Fıkra
(Ek fıkra: 23/9/1983 - 2896/10 md.; İptal: Ana. Mah.nin 17/12/2002 tarihli ve
E.:2000/75, K.:2002/200 sayılı Kararı ile; Yeniden düzenleme: 17/6/2004-5192/1
md.)Yukarıdaki fıkrada belirtilen bina
ve tesislerin hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait ormanlarda veya
hususi ormanlarda yapılmak istenmesi halinde de Çevre ve Orman Bakanlığınca
izin verilebilir. Bu takdirde kullanım bedeli, süresi, yapılan bina ve
tesislerin devri gibi hususlar genel hükümlere uygun olarak taraflarca tespit
edilir.
Görüldüğü üzere devlet ormanlarında ve özel
ormanlarda (günümüz bakanlık yapılanmasına göre) Orman ve Su İşleri
Bakanlığınca yol yapımı için izin verilebilir. Ancak, ODTÜ Rektörlüğü ve ABB
arasında 8 Eylül 2017 tarihinde protokol imzalandığı, dolayısıyla orman sahibi
ODTÜ Rektörlüğünün izni ve onayıyla Orman ve Su İşleri Bakanlığına gerekli izin
için başvurulabileceği açıktır.
Söz konusu iznin bir günde alınabilmesi mümkün
değildir.Şöyle ki; 6831 sayılı Orman Kanununun
17/3, 18, 115, ek 9, ek 11 ve geçici 8 inci maddelerine göre verilecek izinlere
ve bu izinlerden tahsil edilecek bedellere ait iş ve işlemleri “Orman
Kanununun 17/3 ve 18 inci Maddelerinin Uygulama Yönetmeliği”(İzin Yönetmeliği) ile ayrıntılı ve açık olarak
düzenlenmiştir(Son değişiklikler ile 18 Nisan 2014 tarih ve 28976 sayılı Resmi
Gazete’de yayınlanmıştır).İzin Yönetmeliğinin 6. Maddesinde ormanlık alanlardan
izin talebinde bulunanların talep yazılarına eklemesi gereken belgeler;7. Maddesinde müracaatın Orman İdaresi
tarafından incelemesi ve değerlendirilmesi sırasında yapacağı iş ve işlemler
ayrıntılı olarak düzenlenmiştir(EK-4).
Ayrıca
“Özel Ormanlarda ve Hükmi Şahsiyeti Haiz
Amme Müesseselerine Ait Ormanlarda Yapılacak İş ve İşlemler Hakkındaki
Yönetmelik”inÜçüncü
Bölümü “İzinler” başlığını taşımaktadır. Söz konusu Yönetmeliğin 13.,14.,
15., 16., 17. ve 18. Maddelerinde, Amme Müesseselerine Ait Ormanlarda verilecek
izinlere dair ayrıntılı hükümler yer almaktadır (EK-4).
Yönetmelikte
sayılan iş ve işlemlerin hiç birisi yapılmamıştır.Ankara Orman Bölge Müdürlüğünce
onaylanmış ağaç röleve planı hazırlanması, çevresel etki
değerlendirme (ÇED) belgesi hazırlanması, SİT ve tabiat varlıkları ile özel
çevre koruma bölgesi sınırları içerisinde kalması halinde ilgili kurum ve
kuruluşların görüş ya da kararının alınması, noter
onaylı taahhüt senedi alınması, Ankara Orman İşletme Müdürlüğünce izin
sahasının bir tutanakla teslimi (…) gibi işlemlerin bir gün zarfında
yapılmasının da olanağı yoktur. Dolayısıyla ABB, ODTÜ Ormanına izinsiz girerek
tecavüz etmiş; görevi, yetkisi ve izni olmadığı halde 48 ha orman alanını doğrudan,
75 ha orman alanını dolaylı olarak tahrip etmiştir.
8
– Mevzuata göre tespitler yapılmadan ve gerekli raporlar hazırlanmadan ağaçlar
kesilerek suç işlenmiştir.
Mülkiyetine bakılmaksızın her
türlü ormancılık faaliyeti orman amenajman planlarına göre yapılır. Nitekim
yukarıda belirtildiği üzere ODTÜ Ormanın da halen yürürlükte bulunan orman amenajman
planı bulunmaktadır. Bütün üretim faaliyeti, kesme-taşıma vb. işlemleri de
amenajman planlarına göre kayıt altına alınır.
Orman
Amenajman Yönetmeliği’ne göre (Son değişiklikler ile 5
Şubat 2008 tarih ve 26778 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmıştır);
MADDE
84 – (1) Amenajman planının uygulanması sırasında, teknik işlem yapmak üzere
girilen her bölme için ve kesilecek her ağaç, türü ve çapına göre dikili ağaç
ölçü tutanağı veya yardımcı dikili ağaç tutanağı adı verilen tutanağa
geçirilir. İşlem yapılan bölmenin 1/10.000 veya 1/25.000 ölçekli krokisi,
tutanağa eklenir. Kesilecek ağaçların hacimlendirilmesinde amenajman planı
yapılırken kullanılan hacim tabloları ve birimleri esas alınır.
MADDE
85 – (1) Dikili ağaç ölçü tutanağında tespit edilen ağaçlar, tekniğine uygun
olarak kesilir ve orman 15 ürünleri standardına uygun biçimde, değişik ürün
çeşitlerine ayrılır. Elde edilen ürünler için yuvarlak odun ölçü tutanağı
düzenlenir.
Yani, amenajman planlarında
öngörülen ya da öngörülmeyen kesilecek her ağacın, kesilmeden önce tespiti
yapılır, kayda geçirilir.
Orman Amenajman Yönetmeliğinin
93. Maddesi “Olağanüstü Etaların Hesaplanması”
başlığını taşır. (Eta: odun hammaddesinin m3 ya da ster ölçüsüyle miktarıdır)
MADDE
93 – (1) Plan ünitesi ormanlarında yangın, fırtına, kar, böcek, mantar, hava
kirliliği gibi etkenler sonucu, kimi zararların oluşması ve fakat ortaya çıkan
bu anormal durumun eta sürekliliği yönünden planda herhangi bir değişiklik
yapılmasını veya planın yenilenmesini gerektirmeyecek ölçüde bulunması halinde,
plan uygulamasında olağanüstü eta hesabı ve mahsubu yapılır. Bu durumda,
zararın meydana geliş biçimi, yeri, zamanı ve büyüklüğüne göre aşağıdaki
şekillerde işlem yapılır:
e)
Plan ünitesindeki yol inşaatı, enerji nakil hattı, açma, kaçakçılık ve benzeri
herhangi bir şekilde ormandan çıkarılan ağaçlar için de, olayın toplu veya
münferit olarak meydana geliş biçimi dikkate alınarak, bu madde esaslarına göre
işlem yapılır. (2) Tüm bu durumlar için uygulanacak işlemler, yapılacak ilk
müdahalelerde esas alınır.
ODTÜ Ormanından yol geçirmek amacıyla yasalara ve
usulüne uygun izin alınsa bile, yol güzergahında bulunup kesilmesi gereken
ağaçların önce tespitinin yapılması, Olağanüstü Hasılat Etası Raporu(OHER)
hazırlanarak onaya sunulması ve onay alınması zorunludur (EK-5).Hiçbir resmi tespite ve
rapora dayanmadan ağaçlar kesilmiş ve suç işlenmiştir.
9
- Ağaçlar damgalanmadan taşınarak suç işlenmiştir. Şöyle ki;
Olağan ormancılık faaliyetleri ya da olağanüstü
durumlar gereği ormanlardan kesilecek ağaçların tespiti ve raporlanmasından
sonra, kesilecek ağaçların usulüne uygun olarak işaretlenmesi ve damgalanması
gerekir.
Orman
Kanunu Madde 27 – (Değişik birinci fıkra : 23/9/1983 - 2896/17 md.) Devlet
ormanlarından kesilecek veya herhangi bir sebeple devrilmiş veya kesilmiş
ağaçlardan, hangilerinin diplerinin ve hangi ürün çeşidinin kimler tarafından
numaralanıp damgalanacağına, orman mahsullerinin kesim, imal, toplama, koruma
ve satış icaplarına göre nakil, istif ve ölçme işlerine, nakliye tezkerelerinin
tanzim ve kullanılmasına ait şekil ve esaslar Orman Genel Müdürlüğünce tayin ve
tespit olunur.
Değişik
ikinci fıkra: 5/11/2003-4999/8 md.) Damga çekiçleri dört çeşit olup şekilleri,
bu Kanuna bağlı levhada tespit edilmiştir. Bu çekiçlerin yetkililerden başkası
tarafından kullanılması yasaktır.
(Değişik
üçüncü fıkra: 5/11/2003-4999/8 md.)Orman Genel Müdürlüğünce belirlenecek
esaslara göre damgaya tâbi iken damgasız, nakliye tezkeresine tâbi iken nakliye
tezkeresiz, faturaya tâbi iken faturasız veya sevk irsaliyesiz olan orman
emvali kaçak sayılır. Fatura veya sevk irsaliyesinin nakliye tezkeresi yerine
geçerli sayılabilmesi için dayandığı nakliye tezkeresinin asgari olarak cilt,
sayfa ve tarih bilgilerini taşıması gerekir.
Orman
Kanunun 41. Maddesinde ise“Herhangi bir
suretle satışı yapılmış orman emvali, bedeli ödenmeden veya karşılığı banka
teminat mektubu veya Devlet tahvili temin edilmeden, damgaya tâbi olanlar
damgalanmadan ve gayri mamûl orman emvali nakliye tezkeresi alınmadan, yarı
mamûl ve mamûl orman emvali fatura veya sevk irsaliyesi olmaksızın
nakledilemez. Bunlar için düzenlenecek belgelerde emvalin adedi, cinsi, nevi,
vasfı, ebadı, miktarı, bedeli, hareket tarihi ve saati ile mesafe dikkate
alınarak tanınan geçerlilik süresi gösterilir. Nakliye tezkereleri mal
sahibinin istediği yere ve taşıyıcının taşıma imkanlarına göre müddetli olarak
verilir.
Malın
ilk götürüldüğü yerlerden başka yerlere taşınmasında, taşıyanın eski nakliyeyi
mal mevcuduna göre yeniletmesi lazımdır. (…) Yukardaki hadleri aşan miktar,
bütün fazlalığa şamil olmak üzere kaçak sayılarak idarece müsadere olunur.”hükümleri yer
almaktadır.
Söz konusu hükümler sadece devlet
ormanları için değil, bütün ormanlar için geçerlidir.“Özel Ormanlarda ve Hükmi Şahsiyeti Haiz Amme Müesseselerine Ait
Ormanlarda Yapılacak İş ve İşlemler Hakkındaki Yönetmelik”in 10. Maddesinin (5)
Fıkrasına göre“Hususi
ormanlarda amenajman planlarına göre yapılacak olan damga ve üretim sonucunda
oluşan emvalin nakline ilişkin nakliye tezkeresi düzenleme işi orman idaresince
yapılır. Plan, damga, istihsal ve murakabe işlerinde çalışan orman memurlarının
kanuni harcırah ve masrafları hususi orman sahipleri tarafından ödenir. (…)”
Orman
Genel Müdürlüğü Damga Yönetmeliği’nde
konuyla ilgili daha ayrıntılı düzenlemeler yapılmıştır(EK-6).Oysa,
Ankara Büyükşehir Belediyesi’ne (ABB) ait iş makinaları bir gece yarısı ODTÜ
Ormanına girerek, usulüne uygun damgalanmamış ağaçları keserek (daha doğrusu
dozerlerle devirip çiğneyerek) açıkça suç işlemiştir. Ayrıca ölü ya da diri,
başka yerlere taşınan ağaçlar için de nakliye tezkeresi düzenlenmemiş Orman
Kanunu bir kez daha çiğnenmiştir. Kaldı ki, ağaçların kesilmesi ve taşınması
işi ABB’nin yetki ve sorumluluğunda değildir. Bilindiği üzere aynı eylemleri
bir yurttaş 1 ağaç için yapsa hapis cezasına ve idari para cezasınna çarptırılır,
orman emvalini taşıdığı araca da elkonulur.
10
- 645
Sayılı Orman ve Su İşleri Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 2. Maddesinin 1.
Fıkrasının “A” Bendi gereğince
“Ormanların korunması, geliştirilmesi, (…) konularında politikalar oluşturmak” Orman
ve Su İşleri Bakanı’nın görevidir.
3234 sayılı “Orman Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun” un 2. Maddesinin “A”
Fıkrasında Orman Genel Müdürlüğü’ne "Orman kaynaklarını; ekolojik, ekonomik
ve sosyo-kültürel faydalarını dikkate alarak, bitki ve hayvan varlığı ile
birlikte, ekosistem bütünlüğü içinde idare etmek, (…) katılımcı ve çok amaçlı
şekilde planlamak, usulsüz
müdahalelere (…) karşı korumak (…)” görevi verilmiştir.
11-Sonuç olarak;
yol güzergahı geçirilen alan her durumda orman rejimine tabidir. Mülkiyet devri
değil, izin söz konusudur. Orman ve Su İşleri Bakanlığı’nca izin verilmiş olsa
bile ODTÜ Ormanında yol inşaatı dışında ormanla ilgili yapılacak iş ve işlemler
Orman Kanunu’na tabidir. Ankara Büyükşehir Belediyesinin ağaç kesme ve başka
yerlere taşıma yetkisi olamaz.
Yapılacak yol
için Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin ODTÜ’den izin alması ya da ODTÜ’nün
Ankara Büyükşehir Belediyesi’ne izin vermesi değil, orman sahibi olarak
ODTÜ’nün Orman Genel Müdürlüğü’nden izin alması gerekir. Böylesi bir izin için
ise; kesilecek ağaçların yer (bölme ve bölmecik), cins/tür ve hacimlerinin plan
verilerine göre gösterileceği Olağanüstü Hasılat Etası Raporu hazırlanması ve
Raporun onaylanması zorunludur.
Uygulama
aşamasında ise kesilmesi öngörülen ağaçların damgalanması, Dikili Kesim Zabıtnamesi
hazırlanması; kesilen ağaçların alandan çıkarılıp başka yerlere taşınabilmesi
için ise Nakliye Tezkeresi düzenlenmesi gerekir. Usulüne uygun kesilip nakil
edilmeyen orman ürünleri, kolluk kuvvetleri tarafından yakalandığında “kaçak”
işlemi görür. Ağaçların sökülüp
başka yere taşınması da izin alınmasını ve Nakliye Tezkeresi düzenlenmesini
gerektirir.
Orman Kanununun 14. Madde’sinin
“A” fıkrası uyarınca “Yetişmiş veya
yetiştirilmiş fidanları kesmek, sökmek, ekim sahalarını bozmak, yaş ağaçları boğmak,
yaralamak, tepelerini veya dallarını kesmek veya koparmak veya ağaçlardan
yalamuk, pedavra hartama çıkarmak”, “B” fıkrası uyarınca “Dikili yaş veya kuru ağaçları kesmek
veya bunları kökünden sökmek” YASAKTIR ve SUÇTUR!
12-
Buna
göre;
a)
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı İ.Melih Gökçek ve Ankara Büyükşehir Belediye
Başkanlığının ilgili yetkilileri; Anayasa’nın 169. Maddesi, 6831 sayılı
Kanun’un 14/A, 14/B, 17, 41, 42 ve 49. Maddeleri ile “Özel Ormanlarda ve Hükmi
Şahsiyeti Haiz Amme Müesseselerine Ait Ormanlarda Yapılacak İş ve İşlemler
Hakkındaki Yönetmelik”, “Orman Kanununun 17/3 ve 18 inci
Maddelerinin Uygulama Yönetmeliği”,“Orman Amenajman Yönetmeliği”, “Orman
Genel Müdürlüğü Damga Yönetmeliği” uyarınca
SUÇ sayılan fiilleri gerçekleştirmişlerdir.
b)
Ankara Orman İşletme Müdürlüğü, Ankara Orman Bölge Müdürlüğü ve müteselsilen
Orman ve Su İşleri Bakanlığı ile Orman Genel Müdürlüğünün ilgili yetkilileri 3234
Sayılı Orman Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun’un 2. Maddesi’nin “A” Bendi
ve 8. Maddesinin “B” Bendi uyarıncakamuoyunun gözü önünde, yazılı
ve görsel basından neredeyse anlık olarak izlenebilen bu suçlar karşısında
kendilerine verilmişgörev, yetki ve sorumlulukları yerine getirmemiş ve
yetkilerini kullanmamış;“görevi ihmal suçu” işlemişlerdir
c)
Orman ve Su İşleri Bakanlığının ilgili yetkilileri; Anayasa’nın 169.
Maddesi ve 645 Sayılı Orman ve Su İşleri Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 2. Maddesinin 1.
Fıkrasının “A” Bendihükümlerini gereğini yerine getirmeyerek “görevi ihmal suçu” işlemişlerdir.
d)
ODTÜ Rektörü Prof. Dr. M. Verşan Kök ve ODTÜ tüzel kişiliğinden sorumlu
ilgililer, sorumlu oldukları “orman” alanında yukarıda sayılan suçların
işlenmesine göz yumarak ve gerekli resmi işlemleri yapmayarak“görevi ihmal suçu” işlemiştir.
Bu itibarla sayın makamınızagerekli
soruştumanın yapılması, suçluların belirlenmesi ve cezalandırılmalarını
teminen, haklarında kamudavası açılması için ihbar ve suç duyurusunda
bulunuyoruz.
DELİLLER :ODTÜ, Orman ve
Su İşleri Bakanlığı ve Ankara Büyükşehir Belediyesi kayıtları, hava
fotoğrafları, mobese kayıtları, keşif ve bilirkişi incelemesi, tanık ve her
türlü yasal delil.
SONUÇ ve İSTEK :Yukarıda
açıklanan ve resen belirlenecek nedenlerle;Sanıklar hakkında gerekli
soruşturmanın yapılarak; haklarında kamu davasının açılmasını saygıyla arz ve talepederiz.
03.10.2017
Ahmet DEMİRTAŞ Salih USTA
2 yorum:
⁉
Kabahat Sadece ÇİĞNEYENDE Mİ/ BAŞIBOŞ BIRAKIP GÖRMEZDEN GELENDE Mİ ⁉😡
Ali bey nerede lan AUAP 2038?
Yorum Gönder