10.02.2018 Milliyet - Ankara Gazetesi
Yayasevmez
başkentte, arabalar devlet kuracak yakında. Başkentleri hazır zaten; nüfusunun
3’te 1’inden fazla motorlu taşıtı olan Ankara, otomatikman başkentleri. Trafik
de insan değil otomobil öncelikli zaten, içinden otobanlar geçiyor da hala
doyamıyor. Devletin altyapısı hazır yani!
Son
verilere göre Ankara’da, 1 milyon 887 bin 491 motorlu taşıt tespit edilmiş,
bunun 1 milyon 376 bin 928’i otomobil. Diğer şehir plakalı araçlarla 2 milyonu
aşıyor sayıları. Bir yıl içinde yaklaşık 110 bin yeni araç karışmış caddelere,
sokaklara. Sayıda İstanbul’un gerisinde ama kişi başına düşen araç sayısında
birinciyiz; 4 kişiye 1 araba düşüyor.
İnsansızmış gibi şehir
Arabaların
başkenti olacaksa biz rahatsız etmeyelim diyoruz. İçinden şehri hançer gibi
dilimlere ayıran otobanlar geçen şehir, insanlara göre değildir çünkü.
Şehirlerin şehir olma özelliği, orada insanların yaşamasından gelir. İnsanı
geri plana atan, arabalara öncelik veren yere ne ad verildiğini bilmiyoruz. O
arabaları kullanan insanlar bile arabadan inmek zorunda kalıyor nitekim. Eee,
şehir nerede?
2013
yılında Ankara Büyükşehir Belediyesi ve Gazi Üniversitesi işbirliğiyle ‘Ankara Ulaşım Ana Planı’ çalışması
başlatılmıştı. Yaklaşık bir yıl süren anketler, 57 noktada trafik sayımları
yapıldı. Görüldü ki metro hariç, tüm toplu taşıma araçları, banliyö treni ve
belediye otobüsleri dahil, yolculuk süresi olarak otomobilin gerisinde
kalıyordu. Arabası olan, daha erken gidebiliyordu eve. Toplu taşımacılık,
özendirici değildi yani.
Sır ulaşım planı
Karşıdan
karşıya geçilemeyen otoban yollar, alttan üstten geçitler, katlı kavşaklar
derken 2005 yılıyla 2013 arasında özel araç kullanım oranı yüzde 25 artmış, bu
oranın 2028 yılında yüzde 80’lere varacağı hesaplanmıştı. Planın bitmemiş hali
bile toplu taşıma ve raylı sistem çözümlerini işaret ediyordu.
Plan
çalışması bitti, merakla beklemeye başladık. Bir devletin, Ulaşım Ana Planı
olmayan başkentinde yaşıyorduk. Ses seda yok... Kayboldu, sır oldu plan.
Çok
sonra öğrendik ki plan, içinde karayolları, koca koca katlı kavşaklar,
büyüğünden büyüğünü beğen otobanlar olmadığı için kenara atılmıştı. Üstelik
plana aykırı değişiklikler yapmak zorunda kalındığı halde. Çünkü çözümler,
neredeyse tamamen raylı sistemler üzerineydi, hayatın gerçeği öyle diyordu. Toplu
taşıma gelecekti şehre, yaygınlaşacaktı, başka çaresi yoktu.
Arabaların mutlak hakimiyeti
Kenara
atılınca o kadar emek ve para boşa gitmiş oldu, plansız kaldık ve 2013’den
bugüne, yolların da kavşakların da yenileri, çare olmadığı halde açıldı da
açıldı. İnsanlar, olan raylı sistemler ve otobüslerin uyumsuz toplu
taşımacılığına terk edilirken arabalar ile özel toplu taşıma araçları bayramına
devam etti.
Ve
yeni rakamların bize gösterdiği, arabaların devlet olma yolunda mutlak
hakimiyet için büyük ve emin adımlarla hedefine ilerlediğidir. Biz de sanayiye
gidip, şanzıman, teker mi taktırsak kendimize, araba kadar adam yerine
konmadığımıza göre!
1 yorum:
https://www.gercekgundem.com/odtu-3-yolun-perde-arkasinda-ne-var-319385h.htm
Yorum Gönder