18.12.2012 Milliyet-Ankara Gazetesi
Toplu taşımada, yeni
bir kavram girdi Türkiye’nin gündemine: Metrobüs. Ulaşım plancıları, “raylı sistemlerin kalitesi ile otobüs
sistemlerinin esnekliğini birleştirebilen, hızlı ulaştırma türü” olarak
tanımlıyor işlevini. Hızlı inşa edilebilmesi, bulunduğu hattı uzatabilme ya da
kolaylıkla değişik hatlar açılabilmesi, dünyada, hafif raylı sistemlere bir
seçenek haline getirdi metrobüsü. Amerika Birleşik Devletleri, Brezilya,
Meksika, Endonezya ve Çin’de, çok başarılı uygulamaları var. Brezilya’nın
Curitiba şehrinde, 1972’den beri kullanılıyor, üstelik çift körüklüsüne
geçmişler. Biz, önce İstanbul’a kurduk, gün geçmiyor ki bir sorunlu haberi
gelmesin.
Ankara metrobüsü incelenince
İstanbul’dan sonra
Ankara’ya geldi ama gelen metrobüs müymüş, bir bakalım. Gazi Üniversitesi
Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü hocalarından Doçent Doktor
Metin Şenbil, oturmuş, incelemiş konuyu:
“Metrobüs sistemleri, hızlı ve yüksek
kapasiteli araçlar yanında istasyonlar, akıllı ulaşım sistemleri, güzergahlar,
ücret toplanması ve servis özellikleri ile bir bütün toplu taşıma sistemidir.
Bu kadarla kalmaz, metrobüsün hizmet verdiği şehirlerin imar planlaması ile de
desteklenmesi gerekir” diye başlıyor Şenbil hoca. 15 Eylül 2012 tarihinde
Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından hizmete sokulan körüklü otobüslerin,
tanıma uyuyup uymadığını, dünya’daki başarılı uygulamalar bir yana, sistemi tam
oturmamış İstanbul’la kıyaslayarak anlamaya çalışmış önce. Soruyor, yanıtlıyor:
Kıyaslama sonuçları
“ - Yüksek kapasiteli
otobüs var mı? İstanbul’dakiler iki körüklü ama Ankara’da da “var”
diyebiliyoruz.
- Bu otobüslere
ayrılmış özel yol var mı? İstanbul’da var, Ankara’da hem var hem yok. Metrobüs
hattı için yapılmış özel bir yol yok ama varolan yolda çizgiyle ayrılan hat, bir
dereceye kadar özel yol olarak kabul edilebilir.
- Özel durakları var
mı? İstanbul’da var, Ankara’da yok. Ortak
duraklar kullanılıyor Ankara’da.
- Otobüs dışı ücret
toplama var mı? İstanbul’da var Ankara’da yok. İstanbul’da, kart ya da akbil
gibi uygulamalarla ücret durağa girerken ödeniyor. Ankara’daysa otobüsün
içinde.
- Sık sefer var mı?
İstanbul’da var Ankara’da yok. Sadece 50 araçla yolu da diğer trafiğe karışan
bir hatta, sık sefer yapılması mümkün görünmüyor.
- Elektronik izleme
var mı? İstanbul’da var, Ankara’da yok. İstanbul’da,‘ AKYOLBİL’ sistemi ile metrobüs dahil, tüm
toplu taşım hatları, elektronik olarak izlenmektedir.
- 7 Gün 24 saat
hizmet var mı? İstanbul’da var Ankara’da yok. İstanbul’da, 7 gün 24 saat hizmet
verilerek otomobile ihtiyaç azaltılıyor. Ankara’nın toplu taşıma sisteminde,
gece 12’den sonra hizmet duruyor.”
Meclis’e varmaz bu metrobüs
Şenbil hocanın
incelemesinden anlaşıldığı üzere, Ankara’daki sistemi, İstanbul’la bile
kıyaslayınca metrobüsle ilgisi olmadığı anlaşılıyor. Dünya’daki örneklerle hiç
ölçüştürmeyelim boyunu. Otobüs özel yolunda ilerleyen, körüklü otobüs sistemi bizimki.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder