17 Nisan 2013 Çarşamba

TREN GELİYOR!

 16.04.2013 Milliyet-Ankara Gazetesi



Ağırdan alıyor ama geliyor galiba. Ya Ankaralılar neyin geldiğini pek iyi anlayamadı ya da neyin geldiği onlara pek iyi anlatılamadı. Ankara sanayicileri, ülke ve Ankara için çok önemli bir adımın atılmasına öncülük etti, hükümet buna karşılık verdi ancak kamuoyunda, bu adımın önemine yakışır ilgiyi gördüğünü söyleyemeyeceğim. “Ankaralı, yılgın” diyorum ya; yanıtlanmayan şikayetten, olmayan vaatlerden bıktığı için, gözüyle görmeden inanmıyor, heyecanlanmıyor. Bir adım geride duruyor her şeye karşı. Bazen hevesi kıracak kadar geriye çekiliyor.



Geleceğe kapı aralayan temel

Ankara’ya tren geliyor, trenin fabrikası geliyor. 4 gün önce Sincan ASO 1 Organize Sanayi Bölgesi’nde, metro araçları üretim tesisinin temeli atıldı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Çin Büyükelçisi’ni, metro araçlarını üretecek Çinli CSR ve Türk ortağı MNG firmalarının yetkililerini, Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek’i ve Ankara Sanayi Odası Başkanı Nurettin Özdebir’i yanına aldı, açılışı yaptı. Bakan Yıldırım, açmakla kalmadı, erken bitmesi için herkesin önünde uzun süren bir pazarlığa da girdi firma yetkilileriyle. Zaten üretici firmadan 1 yıldır ses seda çıkmıyordu, kaybedilen zamanın bir kısmını kazanmak için 6 ayda fabrikayı bitirme ve üretime geçme sözü aldı. 1 yıllık sessizliğin ardından, son birkaç haftaya sığdırılmış perde arkası zorlu bir pazarlık, nihayet sonuçlanmış, Ankara ve ülke açısından çok önemli ve stratejik bir yatırım, bu temelle geleceğe bir kapı daha aralamış oldu.



10 yılda 75 milyar dolar

Geleceğin kapılarından çünkü önümüzdeki 10 yılda sadece Türkiye’nin metro araçları ihtiyacı için 75 milyar dolar yani yaklaşık 130 milyar (katrilyon) lira harcama yapmak zorunda kalacağız. Daha önce 40 milyar dolar olarak tahmin ediliyordu ama güncel rakam 75 milyar dolara çıkmış. Kendi trenlerimizi yapamadığımız için bu para doğrudan dışarı gidecek demekti. Bu arada 20 yıl içinde, tüm dünyada raylı sistem ve araç ihtiyacı 1 trilyon dolar olarak hesaplanıyordu. Belki o rakam da güncellendiğinde artacak. Sözün özü; raylı sistem ve araç sanayisinin geleceği çok parlak. İşte bu yüzden geleceğin kapılarından birini aralamış olduk. Sonuna erdiririz inşallah.



51’den 30’a düştük

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, metro araçlarının üretimine yüzde 51 yerli olması koşulu getirmiş, ihale bu koşullarda yapılmıştı. Temel atılırken bu koşulların  hemen sağlanamayacağını üzülerek öğrendik. “Önce yüzde 30 olur, sonra yüzde 51, daha sonra belki yüzde 70’e, 80’e çıkar” dedi Bakan Binali Yıldırım. Üstelik "Kurulacak fabrikanın 324 aracı yapıp yetiştirmesi mümkün değil. Metroyu bu yıl sonu açacağımız için ilk partiyi Çin’den getirecekler” diye ekledi. Ankaralı, bir adım geri durup, bekler bu durumda; “Yüzde 51’de fire verdik, bu yatırımın akıbeti ne olacak, zamanında yetişecek mi, yüzde 70,80 yerli üretimleri görebilecek miyiz? soruları yankılanırken kafasında.


Bu yatırım ülke için çok, Ankara için çok çok önemli. Bursa için de Eskişehir için de Konya için de Kayseri için de çok önemli. Daha yeni iller, ilçeler eklenecek bu listeye. Raylı ulaşımda makus talihimizin kırılma noktası, dünya çapında bir girişim olacak. Çocuklarımıza gelecek vaadi... Bu temel, inşallah  trenin gelmesine atılmıştır. Durdu bir adım geri, bekliyor Ankaralı. Ve onlarla beraber bütün komşuları...

Hiç yorum yok: