02.04.2013 Milliyet-Ankara Gazetesi
Zaman daralıyor.
Ankara metrosunun Sincan, Çayyolu ve Keçiören hatlarında inşaat çalışmaları
hızla devam ediyor. Keçiören hattı biraz gecikecek galiba ama Sincan ve Çayyolu
hatları, Mart 2014 yerel seçimleri
öncesine büyük ihtimal yetişecek. 19 yıllık bitmeyen hikayenin sonunu görmek,
inşallah nasip olacak. Ancak zaman, metro inşaatında daralmıyor, rayların
üzerinde gezecek tren ihalesinde daralıyor. İhaleyi alan Çinli CSR firmasına da
değil, yerli sanayiciye, Ankara sanayisine daralıyor zaman. 1 yıl önce bitmiş
ihale, 1 yıldır ses seda çıkmadan zamanı daralttı. Bitmeyen hikayelerden,
sessiz sedasız işlerden bıktık, yağmur geç yağsa içimiz daralıyor artık.
Şartname elde kaldı
Metro,
Büyükşehir Belediyesi tarafından Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşme Bakanlığı’na devredilince, Bakan Binali Yıldırım da “2 yıla bitecek” müjdesini verince
sevindik. İngilizler metronun 150’inci yılını kutlarken biz, çeyrek metronun
tamamlaması için 19’uncu yılı deviriyorduk, nasıl sevinmeyelim. Bir güzellik
daha yaptı Bakanlık; yüzde 51 yerli katkıyla yapılma koşulu getirdi. Buna
trenler de dahildi. Bu şartnamenin çıkmasında Anadolu Raylı Ulaşım Sistemleri
Kümelenmesi’nin (ARUS) çok emeği geçti. Kendine ve sanayicilerine güvenen yerli
bir oluşum olarak bizi gururlandırdılar. Şart geldi, ihale bu şartla yapıldı,
ne var ki metro bitecek, 1 yıldır trenlerde yaprak kımıldamadı. ARUS ve yerli
sanayiciler yaptığı hazırlıkla kalakaldı. Elde şartname, bakakaldı.
Firmanın dediğiyle yaptığı
Çinli CSR
firması, 324 aracın yapım işini, 391 milyon 230 bin dolarla en düşük teklifi
vererek kazanmıştı. İlk 15 vagonu 20 ay içinde teslim etmeyi, kalan vagonları
en geç 39 ayda Türkiye’ye göndermeyi taahhüt etti. Bir yıldır ses yok,
yerli üreticiden, bir vida talebi bile
olmadı henüz. “Nereye kayboldun?”
diye soran da yok. Bu arada bir de Türk firmasıymış gibi paravan şirket kurma
girişimi oldu herhalde, ARUS ve Ankaralı sanayiciler, Çinli firmayı uyarma
gereği duydu.
Hepsine talibiz
Ankara Sanayi
Odası’nın(ASO) Başkan Nurettin Özdebir, 16 Mart’ta ASO 1 Organize Sanayi
Bölgesi’ni incelediğimiz yazıda konuya değinmiş, “Yapamayacaklarsa
çekilsinler, biz artık yüzde 100’üne talibiz” demişti. Geçtiğimiz hafta CHP
Genel Başkan Yardımcısı Umut Oran gündeme getirdi konuyu. “Yerli sanayi ve ulusal ekonomi için önemli bir kazanım sağlanacaktı.
Bir firmanın şartnameye uymaması durumunda teminatı yanar ve bu firma
ihalelerden men edilir. Yüzde 51 şartına uymayan Çinli firma, bu yolla
Türkiye’den haksız kazanç elde ederken Türk firmalarının hakkı ne olacak?” diye
sordu. Ülke çıkarı açısından gündemde kalması gereken bir konu. Çünkü…
Trilyon dolarlık pazara susuyoruz
Bu proje, raylı ulaşım sistemlerinde yerli üretim ve Türk sanayicileri
için bir milat olacak. O yüzden çok önemli.
Zaten yeterince geç kaldığımız bir alanda, ilk ve büyük adımı atacağız
bu projeyle. “2023
hedeflerine göre Türkiye’de, 10 bin adet daha raylı sistem aracı gerekecek ve
onun da maliyeti 40 milyar lirayı bulacak”
demiştik daha önce. Ayrıca 20 yıl içinde, dünya çapında raylı sistem ve araç
ihtiyacının, 1 trilyon dolar olarak hesaplandığını da söylemiştik. Çinli
firmadan ses çıkmıyor da projenin artık yüzde 100’üne talip sanayicilerimiz
varken biz neyi bekliyor da susuyoruz, hayret!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder