27.11.2012 Milliyet-Ankara Gazetesi
Çeyrek metrosu, yetersiz
otobüsleri, minibüsleriyle kente yetmeyen bir toplu ulaşım yapısı var
Ankara’nın. Neyse ki metronun kalanı, Ulaştırma Denizcilik ve Habercilik
Bakanlığı’na devredildi de 10 yılı aşkın belirsiz bekleyiş sona erdi. Çalışmalar gözle görülür bir hızla
yürüyor, yürüdüğünü gözlerimizle görüyoruz. Bakan Binali Yıldırım, “Seçimden önce bitecek” dedi, gidişat o yönde.
Ankara’da tramvay
Ankara’da, nedense
hiç ‘tramvay’ sözcüğü geçmiyor. Raylı ulaşım, illa yeraltından olmak zorundaymış
gibi kendini kasıyor kent. Oysa ‘tramvay’ denen araç, kentin pek çok ilçesinde
ve mahallesinde, toplu taşımaya koltuk değneği olabilir, ağır yükü paylaşabilir.
Tüm dünyada, etkili ve ucuz, birinci destektir
kent ulaşımına. Bazı semtlerin, ana ulaşım aracı bile olabilir. Yolcu, coğrafi
yapısı uygun semtlerin merkezine, metro ya da otobüslerle taşınır, oradan
tramvaylarla semt içine dağıtılır. Böylece o bölgeden artan otobüs filosu,
ihtiyaç olan semtlere kaydırılır, eksik seferler artırılabilir. Ankaralı, kent
merkeziyle barışır, hiç görmediği semtleriyle tanışabilir, Ankarası’nı keyifle yaşabilir.
Teleferiğin parasal maliyeti
Ankara Büyükşehir
Belediye Meclisi, Yenimahalle-Şentepe, Siteler-Karapürçek, Kızılay-Dikmen
arasında, teleferik hatları yapma kararı almıştı. Ağustos ayında,
Kızılay-Dikmen hattı dışındaki hatların, proje ve montaj ihalesi yapıldı. Kızılay-Dikmen
hattı, güvenlik kaygılarına takıldığı için bekliyor. Projenin toplam maliyeti, 192 milyon (trilyon)
lira. 2013 Büyükşehir bütçesine girdi.
21 Kasım’daki Belediye Meclisi toplantısında, Ankara Kalesi de katıldı
teleferik hattına. Ankara, direkler,
kablolar ve üzerinde gezinen vagonlarla yeni bir çehreye kavuşmak üzere.
Dünya’da yok
Dünya’da, toplu
ulaşımı teleferikle yapmayı hedefleyen ülke yok. Bazı şehirlerde, çok dik ve
zorlu güzergahlarda uygulanıyor ama o da
yoğun bir toplu taşıma amacıyla değil. Teleferik,
kısa mesafelerde, turistik amaçlarla kullanılan bir ulaşım aracı. Kısa bir hat
üzerinde, sınırlı sayıda yolcu taşıyabiliyor. Bir otobüs kadar taşıyamadığını
biliyoruz. 6 vagonluk bir metro seferi, en az 8 otobüslük yolcu taşır.
Sıkışırsak bir otobüs daha sığabilir. 2 vagonluk bir tramvay, en az 2 otobüslük
yolcu demektir. Dünya, 150 yıldır kullanıyor kentiçi raylı ulaşımı. Hala da
yetiyor. Biz, çeyrek metro, ulaşımda ‘t’si geçmeyen tramvaysız, her çare bitmiş
gibi acil uçuşa hazırlanıyoruz. Zengin hayalgücümüz, kent planlamanın önünden
gidiyor.
Yapay gerdanlık
Toplam 18 istasyonda,
431 vagonla, saatte 2 bin 400 yolcu taşınacakmış. Kentin yeterince bozulmuş
çehresine, yeni bir faça atacağız. Hele Kale’ye yapılması düşünülen hattı,
şahsen hiç yakıştıramıyorum. Hacı Bayram’da, Hamamönü’nde yapılan, çok yakında
Ankara Kalesi’nde yapılacak tarihi özü ortaya çıkarmaya yönelik düzenlemelerle
uyumsuz bir uygulama olur. Teleferik kablolarından yapay bir gerdanlık, tarihi
doku üzerinde rüküşlük olur, akar Kale’nin eteklerinden.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder