11 Mayıs 2014 Pazar

21 SAAT ULAŞIM



09.05.2014 Milliyet-Ankara Gazetesi

12 Şubat 2014’de açıldı, hala “Sincan metrosu başladı mı?” diyenler yaşıyor Ankara’da. Kızılacak sayıda kişiden duydu kulaklarım bu soruyu. “Batıkent-Sincan hattında oturmuyorsa bilmeyebilir” diyelim. Yahu efendim, vatman koltuğunda Cumhurbaşkanı, etrafında Başbakan, Meclis Başkanı, arkalarında 7 Bakan, Büyükşehir Belediye Başkanı ve yanında hediyesi bir de İspanya Başbakanı dizilmiş. Gazetelerde, ekranlarda, ulusal çapta boy boy resimler, görüntüler... Senin nasıl haberin olmadı?



Nasıl bir ilgisizlik?

Yanımda bir teflon tava taşıyayım, ‘Bilinçlendirme Teşkilatı’ kisvesiyle bıngıldağın bilinç köşesine indireyim istedim soruldukça. Sordukça sonuna kadar kovalaya kovalaya bilinçlendireyim. Bu nasıl bir ilgisizliktir, yeni çıkmışız yerel seçimden, bir de oy vermiştir Allah bilir!



2 yıldır yazıların içinde geçiriyorduk ama 19 Şubat 2013’de ‘Ankara’da 24 Saat Ulaşım’ diye toparlamak zorunda kalmıştık. Bir gece metro kepenkleriyle tanışıp, Batıkent’e 57 lira taksi parası verince eğlenmeye İstanbul’a gitmeyi mantıklı bulduktan sonraydı. İstanbul’dan, uzun yıllar sonra yeni dönmüşüz, bilmiyoruz; Ankara’da, gece 12’de kepenklerin mesaisi başlıyormuş meğer. O günden sonra Ankara eratı sınıfından, askeri tertip, uygun adım eve gidiyoruz!



1 hafta 1 milisaniye

Bizden sonra 24 saat toplu ulaşım, 30 Mart Yerel Seçimi öncesi, pek cılız bir mırıldanma benzeri gündeme gelmişti. Hürriyet Ankara’dan Deniz Gürel arkadaşımız, konuyu, Büyükşehir Belediye Başkanımız Melih Gökçek’e hatırlatmış. Başkan, önümüzdeki haftadan itibaren “Gece 12’den sonra saat başı otobüs kalkacak. Bir hafta boyunca saat başı otobüslerde ortalama 20 yolcuyu yakalayabilirsek devam edeceğiz” demiş.



1 hafta mı?



3 aydır devletin en yüksek makamlarının açtığı metrodan habersiz Ankaralı’ya 1 hafta, milisaniye etkisi yapmaz. 20 kişinin 15’i, otobüs yolundan, otobüse baka baka eve yürümeye devam eder vallahi. Bu sürenin bilinçli idrak için yetersiz olduğunu, eminiz, tıp bilimi de onaylayacaktır.



En az 3 ay, mantıklısı 6 ay olmalıdır deneme süresi. İstanbul’da, sabah 3’te, 4’te, Kadıköy, Bakırköy dolmuşlarında ya da Beşiktaş-Üsküdar takalarında kuyruk olur. Oluyor çünkü İstanbul’un 24 saat ulaşımı, hiç kesilmemiştirki.



Önce 21 saat

Ankaralı’da, şikayetlerin uzun yıllar karşılıksız kalmasından kaynaklanan yılgınlık, dinozor ağırlığı var. Bir haftalık uygulamaya gargara yapmazlar. Alıştıra alıştıra hazırlamak lazım; milletin eli ayağına dolanmadan, göstere göstere.



Önce gece yarısı 12’den sonra yarım saatte bir olmak üzere sabah 2’de seferleri bitirip, 5’te yeniden başlamasını öneriyoruz. Özellikle metro, 12’den sonra, kesin bu saatler arasında çalışmalı. 24 saat ulaşım mutlaka hedeflenmeli ama zamana yayılmalı. Askeri tertibe alışkın Ankara’nın da kenti  yaşamayı, yeniden öğrenmesi gerekiyor çünkü. 24’den önce 21 saate alışılmalı.


Yaşam, yaşayan kente dolar. Kaç saat yaşanıyorsa o kadar canlıdır. Cazibesi, canlılığından kaynaklanır. Canlı bir kent istiyorsanız 24 saat yaşatacaksınız sokaklarını. Kışla tarifesi bir yaşamın bahanesi seferlerin zararı ise eğer, karşılık olarak gösterilecek bir ‘gereksiz harcamalar’ listesini, hemen çıkarmak mümkündür.

Hiç yorum yok: