21.02.2017 Milliyet - Ankara Gazetesi
Eller
Mersin’e, bizim belediye tersine. Ne ‘uzman’ denen kişi tanıyor ne akıl
danışıyor ne de dinliyor. Bir kendini dışarıya kapatmış kapalı devre iletişim
ağı içinde, tüm şehircilik ilkelerini dozer gibi çiğneyip geçiyor. Öyle ki bazı
uygulamalarının, asla geri dönüşü yok. Dünya kalabalık şehirleşmeye çareler
üretiyor, biz, çareleri çaresiz bırakacak geri dönülmez yolda, uygun adım
burnumuzun dikine gidiyoruz.
Neler yapıyoruz
Önce
şehrin yeşil dokusuyla başladık, beton ve asfalt zihinlerle kentin yeşil
omurgalarını parçaladık. Gelişigüzel yapılaşma çılgınlığının önünü açıyorduk;
tutturabilen, tutturabildiği yerde, tutturabildiği kadar yapılaştı. Ulaşım
sorunu büyüdü, yine ters yönde tam gaz, toplu taşımacılıkta yapılmayacak ne varsa
önce onları uygulamaya koyduk. En son iki marifetimiz, ‘kentsel dönüşüm’ diye mahalleleri parçalamak ve tarihi dokuyu
yıkmak ya da yenileriyle değiştirmek oluyor.
Bildiğiniz
tarihi evleri yıkıyor, son model, hatta bazılarını apartmanlaştırıp yenilerini
yapıyoruz. Bizans Suru’nda olduğu gibi kendisini yıkıp yenisini örüyoruz,
Hacıbayram höyüğünde 2 bin 700 yıllık kutsal mekanın altına girip otopark inşa
ediyoruz. Bir yandan da Marmara Köşkü, Çubuk Barajı Göl Gazinosu, Su Süzgeci
binası, Etibank binası, Çiftlik’teki Merkez Lokantası, Havagazı Fabrikası ve
sırası gelen İller Bankası’nı yıkıyoruz. Çiftlikteki Bira Fabrikası, kelime-i
şehadet getiriyor içinden.
Dolmuşlar Güvenpark'a sığamadı gitti |
Akılda deli sorular!
15
Şubat 2017’de Satürn Uzay Üssü’nde toplanan Ankara Büyükşehir Belediye Meclisi,
Güvenpark’ın ölüm fermanını imzaladı, Fen İşleri Dairesi, infaz için yetki
aldı. “..trafik açısından sorun haline
gelen minibüs ve otobüs durakları için yeraltı otoparkı projesini yapacağız. 2
ya da 3 katlı olarak düşündüğümüz otoparka, her katta 75 araç olmak üzere 225
araç park edebilecek..” şeklinde yapılan açıklama, “..yukarda kalan bölümleri de yine park alanı olarak düzenleyip
vatandaşların hizmetine sunacağız. Güvenpark’ta bulunan anıta ve tarihi dokuya
zarar vermeyeceğiz..” diye devam ediyordu.
1-
Dünyanın gelişmiş, marka olmuş büyükşehirleri trafiği merkezden uzaklaştırırken
biz niye merkeze hem de yerin dibine kadar sokuyoruz, soru...
2-
Minibüslere, otobüslere yer açacağız diye kala kala bir avuç yeşili kaldı zaten
Güvenpark’ın, parka dokunmadan, ona zarar vermeden o 225 aracı nasıl
çıkaracaksınız yeryüzüne acaba, soru...
3-
Minibüsler için belediye otobüslerini çıkardınız parkın arkasındaki
duraklardan, hiçbir değişiklik olmadı trafik sıkışıklığında. Otobüsler uzağa
gitti, kalan boşluğu dolmuşlar doldurdu, hiçbir önlem almadılar sıkışıklığı
önleyecek. Belediye otobüslerimiz, Özel Toplu Taşıma Araçları, minibüsler ve
Özel Halk Otobüsleri’nin ardından son sırada nal topluyor, toplu ulaşım politikanız bu mudur, soru...
4-
‘Ağaç’ denen bitkinin kökü toprak ister, bazı kökler kilometrelerce öteye
gider. 20 santim toprak, üzerine çim, biraz çalı çiçek dağıt etrafa, “Al sana park yaptık” demeyecekseniz,
otoparkın üzerine havayla beslenen ağaç mı dikilecek icat olduysa eğer, soru...
5-
Güvenpark, Birinci Derece SİT alanıdır, SİT’liğinden eser bırakmadık zaten, Zafer
Parkı’na yapıldığı gibi altını oyup tarihten silelim, Saraçoğlu Mahallesi’nin
yolunu açalım mı diyorsunuz, soru...
6-
Kızılay-Dikmen, Dikmen-Sokullu, Söğütözü-100.Yıl metro hatları, 1994 yılında
onaylanmıştı, bu sürede ne yaptınız da başkentin göbeğini geri dönülmez yeni
bir uygulamaya maruz bırakıyorsunuz, soru...
Kızılay'ın ciğeri Güvenpark, küçülmeden önce |
Sıra kime geliyor?
Bu
arada aynı Belediye Meclisi’nde, Şanlıurfa’nın Halfeti ilçesinde restorasyon ve
düzenleme çalışmaları yapılmasını öngören Başkanlık yazısı da kabul edildi. İlçeye
meydan düzenlemesi, park alanı, bank, kamelya, kilit taşı, çocuk oyun grupları
gibi yardımlarda bulunulacak, SİT alanı ve etkileşim geçişi alanı (ne demekse) olarak
belirlenen alanlarda, imkanlar dahilinde restorasyon çalışmaları yapılacak.
Önceki yılın yardımseverliklerini de ‘Eli Açık Ankara’ başlıklı köşemizde sıralamıştık zaten kıymeti bilinsin diye.
Ayranı yok içmeye, uzman tanımaz, akıl danışmaz, söyleyeni dinlemez Satürn Uzay Üssü’nden idare edilen ‘Eli Açık Ankara’, Güvenpark’ı da verirsek sırada Milli Egemenlik Parkı, Kuğulu Park, Seymenler ve Botanik Parkı var büyük ihtimal. Pençeyi bir taktı mı.. haydi selametle!..
Ayranı yok içmeye, uzman tanımaz, akıl danışmaz, söyleyeni dinlemez Satürn Uzay Üssü’nden idare edilen ‘Eli Açık Ankara’, Güvenpark’ı da verirsek sırada Milli Egemenlik Parkı, Kuğulu Park, Seymenler ve Botanik Parkı var büyük ihtimal. Pençeyi bir taktı mı.. haydi selametle!..
3 yorum:
Aynı ,
Birisinin YANLIŞTA ISRAR ETTİĞİ GİBİ , İŞ İNADA BİNDİ...?
Çok Üzgünüm...
Kızılay ile ilgili görüşlerim aşağıdadır.
1. Güvenpark “Güven” anıtının içinde yer aldığı Yenişehir’in en eski ve güzel PARK’larından biridir.. Adı üstünde PARK dır ve insanların beton bloklar arasında özellikle öğlen saatlerinde nefes aldığı bir Merkez Parkı’dır. Güvenpark Yenişehir’in yıkılıp yokedilen KIZILAY binası benzeri anı değeri olan önemli bir “DOĞAL ve TARİHİ SİT ALANI” dır. Zamanında paraların üstünde yer almış en önemli anıtlardan birini içinde barındırır.
2. Bu niteliği ile KENT MEYDANI olamaz ve olmamalıdır. Ankara’nın meydansız bir kent olduğu doğrudur ancak meydan yapılacak yer yaklaşık 90 yıllık çınarların olduğu Güvenpark değildir. “Bitki örtüsüne ve dokuya zarar vermeden projenin yapılabileceği varsayımına dayanarak..” demişsiniz ama bu mümkün değildir.
GÜVENPARK’ın altı Mehmet Altınsoy zamanında da (1984-86) yıllarında kazılmak ve yeraltına dolmuş durakları yapılmak istenmiş büyük mücadelelerden sonra bu proje durdurulmuştu. GÜVENPARKIN Altı KAZILAMAZ kazıldığı zaman tüm ağaçların (80-90 Yıllık çınarlar, at kestaneleri vd) kökleri gider ve GÜVENPARK Yok olur! Zaten esas sorun kentin merkezine DOLMUŞ ve OTOBÜSLERİ sokma ısrarıdır..
3. Gelişmiş ülkeler kent merkezlerindeki planlama çabası; ulaşım sistemlerinin ve donatılarının merkezi ayakta tutacak biçimde planlamasına ve çevrenin buna göre düzenlemesine kaymaktadır. Kent merkezlerinin canlılığının sürdürülebilmesi ve yaşam kalitesinin yükseltilmesine yardımcı nitelikli ulaşım planlaması ve tasarımı gereklidir. Ayrıca Kent merkezlerine dolmuş ve / veya otobüslerin girmesi tamamen yanlıştır. Birçok Kent Merkezine özel araçların girmesi bile kısıtlanmıştır .. Londra, Tokyo gibi merkezleri kullanacak özel araçlardan para alınmaktadır.
Kızılay Ankaray gibi önemli bir toplu taşın sisteminin durağı ve Batıkent/Çayyolu Metrolarının aktarma istasyonudur. Bu nedenle aslında aşağıda size linkini gönderdiğim yazımda bahsettiğim gibi araçtan arındırılmış ve TAMAMEN YAYAYA ait olacak bir bölge yaratılması mümkündür.
(Bkz. “Kızılay’da Yaya Olmak ve Ekolojik Kent Merkezi” http://blog.milliyet.com.tr/kizilay-da-yaya-olmak----ek…/…/…)
4. Eski ve yeni kent merkezlerinin planlamasında "Ekolojik Yaklaşım (EKOMİA)" ; kentin makro formuna bağlı olarak var olan doğal/ekolojik verilerin değerlendirilmesi ve geliştirilmesi, kent merkezinde madde ve enerjinin ekonomik kullanılması ve geliştirilmesi, alt yapının çevre duyarlı olarak sağlıklaştırılması ve atıkların geri kazandırılması gibi, çevre dostu ve "Sürdürülebilir Bir Merkez Planlaması" anlayışının araştırılmasını amaçlamaktadır.
(Bkz. “Şehir Merkezleri Planlamasına Ekolojik Yaklaşım“ başlıklı yazım
http://mehmet-urbanplanning.blogspot.com.tr/…/ehir-merkezle…)
5. ÖZEL TAŞITLAR, DOLMUŞ VE OTOBÜSLER KIZILAY MERKEZİ İŞ ALANI (MİA) ÇEVRESİNDEKİ BÖLGESEL OTOPARKLARA KADAR GELMELİDİR:
Yaya bölgeleri oluşturabilmek amacıyla, özel araçlarla MİA' ya gelişler olabildiğince kısıtlı olmalıdır. Çevrede oluşturulan 2-3 bölgesel katlı/ yer altı otoparkı ile özel araçlar depolanmalıdır. Maltepe ve Kolej deki katlı otoparklara birkaç tane daha ilave edilerek KIZILAY tamamen yaya bölgesi haline getirilebilir. METRODAN CIKANLAR BIRAZ YURUSUNLER, SAGLIKTIR, MUTLULUKTUR. ACELE NEDEN!
6. MİA İÇİ ULAŞIM YAYA ULAŞIM SINIRLARI İÇİNDE YAYA/BİSİKLET İLE OLMALIDIR:
Yaya ulaşımı için KIZILAY MİA içi yaya yolları/alleler/promenadlar planlanmalıdır. Kent meydanları tamamen yayaya ait olmalıdır. Merkez içi Sakarya, İzmir Caddesi gibi diğer sokaklar da yayalaştırılmalıdır. Çarşılar, avlulu ticari yapılar vb. tamamen yaya dolaşımı için planlanmalı, promenatlarda bisiklet kullanımını özendirici bisiklet yolları yer almalıdır.
https://www.facebook.com/mehmet.tuncer.56/posts/735562116576865
HIRS -RANTA KURBAN OLMUŞ...!
Yorum Gönder